Le Challenge du Brabant Wallon

Jauche. Had ik daar ooit al eens van gehoord? Vast wel. Maar dat ik er ooit een loopwedstrijd zou gaan doen, dat had ik mij in mijn wildste dromen niet kunnen dromen. Hoewel mijn wilde dromen eigenlijk niet bepaald over lopen gaan eigenlijk, feitelijk. Maar toch, en toch…

Sinds enige tijd doe ik mee aan de Challenge du Brabant Wallon. Die Challenge, dat zijn 19 wedstrijden in Waals-Brabant (uiteraard), verspreid over een maand of 6. De eerste die ik deed was La Hulpe. Daarna volgden Waterloo, Beauvechain, Vieusart en afgelopen zaterdag Jauche.

Het mooie van die Challenge is dat je ook kan deelnemen als ‘marcheur’. En een half uur vroeger kan en mag starten. Je wordt dan wel naar het staartje van het klassement verwezen, en op 1 minuut van de laatst aangekomene gezet, maar dat is bijzaak. Hoofdzaak voor mij is de afstand doen, en zoveel mogelijk van de afstand al lopend af te leggen, zonder stress. Een afstand die overigens varieert van 10 kilometer tot 13 kilometer. Voor mij dus echt wel een heuse uitdaging, tot vorig jaar liep ik nog maar met moeite 5 kilometer.

Dus ja, ik vertrek een half uur vroeger dan de wedstrijd. De wedstrijd voor mezelf zit er dan in de wedstrijd op zich zo lang mogelijk voor te blijven. Afhankelijk van ons startuur (het is niet altijd een halfuur vooraf, soms ook minder) en van de snelheid van het parcours, varieert dat tussen 5 en 7 kilometer. Die eerste kilometers zijn bijgevolg ook altijd rustige kilometers. Geweldig vind ik het. Geen drukte, het hele parcours voor ons alleen… echt waar, zalig lopen is dat!

Daarna komen de snelle lopers ons voorbij. Ook dan blijft het nog relatief rustig, tot het grote pak doorkomt. Het leuke is dan wel dat wij regelmatig aanmoedigingen krijgen van de lopers die ons voorbijgaan. Op sommige andere plaatsen zouden ze ons verwensen omdat we in de weg lopen, omdat wij een seconde van iemands tijd afpitsen. Daar niet. Integendeel. Wij worden door medelopers die ons voorbijgaan aangemoedigd. Dat we goed bezig zijn, dat we moeten volhouden… en dat geeft moed!

13015599_1017212425024426_4955711993887779706_n

Foto Fabienne Nicolas

Zoveel moed, dat ik zomaar vorige zaterdag wat persoonlijke records liep. Eentje op de kilometer, eentje op de mijl, én zowaar eentje op de 10 kilometer! Mijn doel is om ooit de 10 kilometer op 1u15 te kunnen lopen. Komende van 45 minuten voor 5 kilometer, is dat al een heuse uitdaging. Maar kijk… afgelopen zaterdag liep ik 1:19:13 op de 10 kilometer. Op training varieert dat van 1:24 tot 1:30, dus dit was dik 5 minuten beter dan op training!  Volgens mijn berekeningen moet ik dus nog ongeveer een halve minuut per kilometer sneller lopen, en dan kom ik aan die zo begeerde 1:15. Op termijn. Het hoeft niet morgen, ook niet overmorgen. Maar het zit wel in, denk ik.

Dus ja, ten overvloede: ik ben blij. Ik ben superblij. En ik ben ook trots. En ik blijf gewoon trots. Want dit doe ik gewoon helemaal zelf! (met dank aan mijn supercoaches natuurlijk ook! 😉 )

En die Challenge du Brabant Wallon: een aanrader! Een aanrader voor iedereen die graag loopt, voor iedereen die graag in de natuur loopt, voor iedereen die houdt van uitdagende wedstrijdjes (jeps, er zijn wel wat hoogtemeters te overwinnen) in een leuke sfeer. Tegen een spotprijsje dan nog. 5 euro per koers voor de Challengers, 6 euro voor de daginschrijvingen. Af en toe met een leuke prijs op de koop toe (gisteren 3 appels gekregen, vorige week een pak spaghetti, een paar weken terug een loopshirt), supergoed georganiseerd, en met bevoorrading onderweg. En elke keer met leuke foto’s die de lopers achteraf als herinnering gratis kunnen downloaden. De wedstrijden die ik meedeed, waren stuk voor stuk ook allemaal de moeite waard. Prachtige bossen, mooie vergezichten, wegen waar je anders nooit zou komen… echt waar, dit is genieten! Dus ik zeg het nog eens, ten overvloede:een aanrader! Zelfs al moet je je achteraf in een teiltje wassen wegens boerengat met geen douches voor zoveel mensen beschikbaar. 😉

2 gedachten over “Le Challenge du Brabant Wallon

Geef een reactie

