Sunday Runday

Sunday Runday, een fijn initiatief van Peter en Lien. Al vond ik het wel pokkevroeg vanochtend! 8u ontbijt, op zondag! Wat een idee! Maar, zoals altijd bleken van die rare ideeën de beste ideeën. Want terwijl wij genoten van een uitgebreid ontbijt daar in Overijse, begon het buiten te sneeuwen. Dikke witte vlokken. Maar wij moesten daar niet meer door, we waren er al!

Na het ontbijt kregen we van Renata wat meer inzicht in sportvoeding. Ik denk dat ik het begrepen heb. Veel groen en paars op je bord, dat is gezond. En het zijn niet de calorieën die tellen, doch wel de dingen die je voeding je aanlevert. Dingen als vitaminen, mineralen, dergelijke zaken. En zo’n gezonde voeding, dat mochten we ’s middags aan den lijve ondervinden, die levert genoeg energie om de dag door te komen. Ik ga me er dus ook maar eens in smijten, want uiteindelijk is mijn voeding wél datgene wat ervoor moet zorgen dat mijn benen blijven doen wat ik graag heb dat ze doen: lopen dus! Nooit meer wil ik zo leeg na een loop toekomen als enkele maanden geleden in Waterloo. Ik ga overigens ook eens werk maken van die afterrun-voeding. Ik denk altijd maar: op mijn niveau, dat is niet nodig. Maar hey… ook op mijn niveau loop ik wel wat kilometertjes, dus ook op mijn niveau moeten de reserves terug aangevuld worden.

Daarna was het tijd om te gaan lopen. Het was runday voor iets natuurlijk! Maar het was niet zomaar lopen. Neen. Philippe en Dirk leerden ons wat Breath and Connect is.  Totaal nieuw voor mij. Alleen door de neus ademen, uitblazen, en dan stappen. 5, 10, 15… enzovoort, tot het niet meer lukt. Via deze oefeningen, en via het door de neus ademhalen, zou je makkelijker moeten kunnen ademen tijdens het lopen. Misschien toch eens iets wat ik eens moet proberen?

 

Er werd uiteraard ook gelopen. In groepjes. 10 kilometer aan 12km/u leek mij toch nét dat tikje te snel, dus ik besloot dan maar verstandig (jah, ik kan dat, verstandig zijn) om voor de 6km te kiezen. Ik vermoedde al dat ik de traagste van de groep zou zijn, dus ik liet de groep beslissen of we allemaal samen zouden lopen of dat ik achterna zou huppelen. Het werd allemaal samen. Een heel fijn loopje in de sneeuw, maar helaas niet in de vooropgestelde hartslagzone, want dan zou ik nog trager hebben moeten lopen, en dat wou ik de groep toch niet aandoen. Nu, in ieder geval: dat lopen in de sneeuw, ik vond het toch wat zwaarder dan ik verwacht had. Een beetje zoals lopen in mul zand af en toe. Maar feeëriek en mooi, dat wel!

Daarna wachtte de welverdiende douche, en een overheerlijke lunch! Na de lunch kwam Dominique runcoach.be ons wat vertellen over het mentale aspect van het lopen. Ik heb vooral onthouden dat ik dat kan! Wat? Dat! Alles! Echt!
Los daarvan: miljaar, dat Groenland… ooit, ooit, ooit! Echt! Lijkt mij zo geweldig!

Enfin, we werden nogal bruusk uit onze droom gewekt, want er wachtte ons nog een Core Stability-training door Dieter. Gelukkig is dat iets wat ik graag doe, al blijf ik het wel megazwaar vinden. Het was ook eens een andere training dan die ik bij mijn eigen coach Kristel doe. Maar dat het werkt, daar ben ik het levende bewijs van. Want 40kg geleden startte ik met deze oefeningen (ok, in een light-versie) omdat ik toch te zwaar was om te lopen. Maar zie waar ik nu sta! Aha!

Sunday Runday core.jpg

We sloten, terug nat in het zweet, af met een welverdiend stuk cake (waarvoor dank, Katelijne!)   Het was een superleuke dag, ik heb weer heel veel mensen leren kennen, en het is zeker voor herhaling vatbaar. Dikke merci voor de organisatie, Lien en Peter!

 

Advertenties

3 gedachten over “Sunday Runday

  1. Pingback: 2017 – Requiem – Peter's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s