De halve die 10 mijl werd

Vandaag zou ik mijn laatste duurloop doen voor mijn grote uitdaging van binnen 2 weken. Oorspronkelijk stonden er 21 kilometer op het programma. En ja, daar had ik wat stress voor. Stress, gezien het weer, maar ook stress, omdat ik mezelf ken. De recuperatie van de trail van 2 weken terug, die bedroeg ongeveer 2 weken. En binnen 2 weken moet ik wél er staan voor mijn volle 26 kilometer.

Ik wist het dus niet goed. Ik had al wat zitten pingpongen met een vriendin, die met mij die 21 kilometer wel wou lopen, maar ik had toch wel wat voorbehoud. Ik wist het niet, het voelde niet goed. Ik twijfelde zelf of 21 kilometer op dit moment wel een goed idee was.
Uiteindelijk trok het bericht van een vriend mij over de streep. Het ding met goede vrienden is dat zij weten hoe jij in elkaar steekt natuurlijk. Daarom zijn het ook goede vrienden. Dus ja.. in dat bericht stond hetzelfde wat ik al dacht. Dat ik misschien best mijn duurloop zou beperkten tot 2u, 2u15, en de 21 kilometer momenteel beter zou laten voor wat het is. Dat het belangrijker is dat ik binnen 2 weken uitgerust en fris aan de start sta van die grote uitdaging.

Mjah… de ene persoon is natuurlijk de andere niet. Ik heb al gemerkt dat mijn spieren en pezen, en dan heb ik het nog niet over mijn longen, het best lastig hebben met al die verhoogde sportactiviteiten. Ik mag natuurlijk ook niet vergeten waar ik vandaan kom, zo amper 3 jaar terug. Ik kan dan wel jaloers zitten kijken naar mensen die op hun gemak 20 kilometer lopen op net geen 2u tijd, feit is dat ik qua lopen al blij mag zijn dat ik dat kan, maar feit is ook dat ik voor 20 kilometer ongeveer 3u nodig heb, en daarna ook de nodige recup moet inbouwen. En 2 halve marathons op 2 weken tijd is waarschijnlijk inderdaad voor mij wat teveel van het goede.

Dus ja, wat gepieker en wat getob, maar uiteindelijk besliste ik vanochtend dan toch, ook gezien de temperatuur en de geweldige stralende zon, voor een duurloop van 2u te gaan. Op het gemak. Ik zou mijn tempo in het oog houden -traag, trager, traagst -, en de drinkbus stond ook al klaar. Dus geen duurloop richting weetikveelwaar in de zon, maar een duurloop met misschien in het eerste uur wat zon, maar in het tweede uur zeker in de koelte van de bomen.

2u lopen. Dat kan ik. Het windje onderweg deed deugd. De zon niet. Die brandde eigenlijk al harder dan ik gedacht had dat ze zou doen. Blegh. Dat eerste uur was dus eigenlijk al een beproeving op zich. Ik snakte naar wat schaduw, en kortte dus het eerste stuk in zodat ik wat sneller kon drinken. Daarna besloot ik om rondjes te gaan lopen in de schaduw. Saai, maar wel verstandig. Mijn fles stond geparkeerd achter een boom, en na elk rondje verplichtte ik mezelf om te drinken.

Toen eindelijk de 2u rond waren, bedacht ik dat ik best wel die 10 mijl kon rondmaken. 16 kilometer werden het, maar toen was het ook echt wel op. Ik was oververhit, mijn benen deden zeer, en ik had dringend behoefte aan wat suikers. Stom natuurlijk, ik had die druivensuiker gewoon moeten meenemen.

Ik telde het ook even uit. Een halve marathon is nog 5 kilometer verder. Voor mij dus nog 40 minuten lopen. Dat is overzienbaar. Alleen niet vandaag, het was echt gewoon genoeg geweest. Echter, ik moet dus bovenop die 5 kilometer richting halve marathon nog een keer 5 kilometer extra doen. En ja, daar maak ik mij toch wel zorgen over. Want ik weet het gewoon niet. Ben ik er klaar voor, voor die 26 kilometer? Geen idee. Ik ben niet verder geraakt dan 17 kilometer, en een laatste duurloop van 16 kilometer. Ik had voor mijn eigen gemoedsrust heel graag 1 keer die 21 kilometer gedaan, omdat het daarna toch ‘maar’ 5 kilometer extra meer is, en geen 10, maar de omstandigheden hebben het anders beslist. Vandaag was het gewoon te warm, en een paar weken terug was daar een soort van misverstand. Beetje stom, maar toch… het had mij wel een beter gevoel gegeven als ik toen die 21 kilometer al zou gelopen hebben dan de struggle met die 16 kilometer van vandaag.

Ik weet het dus gewoon niet. De bedoeling was om vandaag alle twijfels weg te hebben, en er klaar voor te zijn… in de praktijk heb ik nu nog meer twijfels dan ervoor. Twijfels of ik wel aan die 26 kilometer moet beginnen, twijfels of ik er wel klaar voor ben. Ik denk dat ik beter gewoon op dat terras ga zitten met een koffietje erbij. Supporteren, dat kan ik immers zeker! En dat is ook stukken minder vermoeiend.

you can do it coffee.jpg

 

 

 

10 gedachten over “De halve die 10 mijl werd

  1. Sammy

    Hè maar je hebt vandaag toch alweer bewezen dat je iets kan! Je hebt niet stilgezeten. Terwijl er velen van jou nog iets kunnen leren 😉 Beetje bij beetje en het zal je wel lukken! 😘

    Liked by 1 persoon

  2. pipsesippi

    Da modderfokking! Gij loopt 21 km of wa? Creep !!!!! 🙂
    Ik ging laatst nog een demonstructie geven in een balletklas,en hield er een gescheurde kuitspier aan over. Ik heb nog geen minuut in pliée gestaan. Langs de andere kant was iedereen natuurlijk verrukt dat het oude, vette wijf nog dit nog kon. Oh my god, ik was een attractie? Not? Ja en ik ben echt wel vet. Als we terug zijn van vakantie begin ik terug te lopen (gelooft gij mij? ik geloof mezelf niet…). En weet je wat het ergste is? Ik let al 10 jaar op mijn eten , viel ook al 25 k af (allemaal er al lang terug bij). NONDEDJAARE Ik wou dat uw karakter had. Vanaf 9 september ben ik weer vatbaar voor weer eens wat anders; Maar eerlijk? I feel bad beïng this fat, maar ik denk dat mijn lijf ook geen superprestaties meer aan kan (tja, en die sigaretten ook…). Misschien is het een uitdaging, sporten combineren met mijn job? Ik val dood neer als ik thuiskom, echt?

    Liked by 1 persoon

    1. Sandra Berichtauteur

      Neeje…. ik loop nog geen 21 kilometer, maar het is wel de bedoeling dat in het heel kort te gaan doen.
      Eh.. jij in een balletklas? Serieus?
      Hahaha… och, mijn karakter. Dat gaat ook met veel vallen en opstaan. Dus vanaf 9 september mag ik je stalken met goedbedoelde raad? En ja, sporten in combinatie met je job… want jij weet natuurlijk ook dat je energie krijgt van sporten, dat je mentaal sterker wordt van sporten, dat sporten nu eenmaal voor alles goed is! Dus hop! Gaan! Al ga je powerwalken! (dat is in hé!)

      Like

      1. pipsesippi

        Maar allez… Ik foefel verder, blijkbaar krijg ik mijn oude site niet terug online. Nu ja….

        Like

Geef een reactie

