Fietsbegeleiding

Zondag heb ik voor de eerste keer ooit fietsbegeleiding gedaan tijdens een marathon. Omdat ik vond dat een marathon, zelfs al is het de zoveelste op rij, wel speciaal is. En ook omdat ik vond dat een marathon eigenlijk niet alleen hoeft gelopen te worden. Zeker geen marathon in de oven die het was, afgelopen zondag.

Dus reed ik met de fiets mee met Michaël die een marathon liep tijdens de Great Breweries. Het idee kwam er onnozel. Ik zei dat ik zou meefietsen, en hij vond dat ok. Zo simpel zijn de dingen soms.

Dat het op die 18de juni bloedheet zou worden, dat hadden we niet ingecalculeerd. Maar het werd het wel. Van in de vroege ochtend eigenlijk al. Want om 7u20 stond ik al vertrekkensklaar om richting Carré te vertrekken. Niet eens om uit te gaan, maar gewoon om te parkeren. Plekje in de schaduw gevonden voor de auto (ja, voor de auto wel), en dan richting de brouwerij van “den Duvel” waar het allemaal zou van start gaan.

2017-06-18 09.28.14Alles ging vlot. Nummer afhalen, T-shirt ook. Alles onder controle. Ik besloot van niet op de start te wachten maar al door te fietsen naar een punt ergens tussen kilometer 3 en 4. Om zeker te zijn dat we elkaar niet zouden missen, kreeg ik het polsbandje met de richttijden van 3u45 mee. Een tijd die in normale omstandigheden meer dan haalbaar was. Wat extra zonnecréme en nog een slok water, en we waren er gewoon klaar voor. Nu ja… klaar. Het zweet gutste tegen die tijd al van ons af, en we hadden nog niet eens iets gedaan.

Achteraf gezien was het goed dat ik die voorsprong genomen had, want dat stoffige landweggetje tussendoor met de fiets, terwijl de lopers nog goed samengepakt zouden lopen, dat was niet goedgekomen.

2017-06-18 09.37.19.jpgOp de gepaste tijd, zelfs iets vroeger, kwam Michaël er door. Ik dacht dat hij al onder 1 of andere tuinslang doorgelopen had, maar het was zo heet dat het gewoon zweet was dat al van hem afgutste. En het was nog maar net begonnen. Ik pikte vlot aan, en we hadden allebei het gevoel dat het wel zou goed komen. En dat deed het ook. Ik kon vlotjes meefietsen, en ook op de stukken waar ik vooraf gedacht had dat ik niet zou kunnen meefietsen, lukte dat wel. Meevaller. Ik was overigens niet de enige die mee fietste. Op sommige momenten zou je gedacht hebben dat je op een fietsomloop zat in plaats van op een loopomloop. Mea culpa ja… maar ik denk wel dat ik altijd rekening gehouden heb met de lopers, en dat ik quasi nooit in de weg gefietst heb. Zelf lopen, dat helpt wel om dingen te kunnen inschatten. De buitenbochten nemen bijvoorbeeld… een kleine moeite als fietser.

Intussen werd de hitte alsmaar zwaarder en zwaarder. Ik vreesde er een beetje voor. Lopen in deze omstandigheden is echt niet evident. Buggenhout-Bos was echt een verademing. Onder de bomen, in de schaduw. Aan de bevoorradingsposten fietste ik telkens even door, zodat ik hopelijk geen enkele loper hinderde. Overigens… die bevoorradingsposten, die waren dik in orde. Water en isotone drank elke 2,5 kilometer, en bananen op 3 momenten. Al had dat blijkbaar wel iets meer kunnen en mogen zijn. In ieder geval; het was ok, en ook ik als fietser kreeg regelmatig een drankje aangereikt. Ik had overigens ook gewoon mijn eigen drank mee.

IMG_8366

foto: http://www.loopnaardemaan.be/lopers/robby.hoskens-0

Eenmaal het bos door, was het gewoon straat. Straat, en bijgevolg een loden hitte. Ik had al even tussendoor mezelf een keer extra met zonnemelk factor 50 kunnen sprayen, maar voor een loper is dat dus niet evident. Extra zonnemelk had gewoon geen zin gezien het zweet. Dan maar hopen dat het niet zo erg zou zijn met de zonnebrand… hoewel niet echt verantwoord.

2 keer moest ik wel het parcours af, maar kreeg ik richtlijnen van de politie. Rechtdoor, en 3 keer rechts bijvoorbeeld. Het kwam in ieder geval elke keer goed. Ok ja… de eerste keer had ik blijkbaar te traag gefietst of was de omleiding langer dan het stuk wat de lopers moesten doen en miste ik bijgevolg ‘de afspraak’ en de tweede keer had ik inderdaad wat tijd over om af te wachten. De paar andere keren dat ik het parcours af moest waren telkens maar kleine lusjes.

19359127_10211701703250507_538885235_o (1)

foto: http://www.loopnaardemaan.be/lopers/robby.hoskens-0

Dus ja… door dan maar. Ondanks de loden hitte, ondanks het zweet dat er met beken afliep. ik besloot om wat trivia te gaan vertellen. Wat prietpraat over mijn loopje van zaterdag, en hoe zwaar dat wel niet geweest was met de vele hoogtemeters en de hitte toch ook al, en wie er allemaal gelopen had, en wie hoe gelopen had. Over hoe laat ik gaan slapen was (veel te laat!), over het etentje van de avond ervoor… een mens moet wat, als je zo 4u samen loopt en fietst. Ik polste regelmatig of alles nog ok was, en dat was het. Ja, er was een dip, maar ook die ging weer voorbij. Hij bleef lopen.. dat karakter heeft hij dan gewoon.

We passeerden meer en meer mensen die op stappen overgegaan waren, wat in deze omstandigheden overigens geen verwijt is. Maar niet Michaël. Hij bleef lopen. Mensen langs de kant zeggen soms ook de onbedoeld de grappigste dingen als aanmoediging. Ja, hij is zichzelf op die manier wel een paar keer tegen gekomen, je leert jezelf wel kennen tijdens zo’n 42,195 kilometer. 😀

Op ongeveer 8 kilometer van de aankomst besloot ik dat het tijd was om te gaan aftellen. Nog 8 kilometer te gaan. Dat was 1 rondje bos + 1 rondje volgende bos. 5 kilometer. Dat was een rondje bos. 3 kilometer. 2 keer Fins pad. En dan plots was daar eindelijk toch die finish in zicht. Hij haalde het, en nog belangrijker: hij haalde die finish in goede toestand. De tijd, die was van geen belang. Gewoon uitlopen, en in goede staat uitlopen. Super, echt waar. We hebben andere dingen gezien zo onderweg en achteraf nog na de aankomst. Ik hoop dat alles goed gekomen is in ieder geval met al die mensen.

En echt: Michaël, ik ben megatrots op jou, je hebt dat keigoed gedaan! ! 4:07:38 in subtropische temperaturen! De voor en de na liegen dan ook niet. Die Karmeliet na het bekomen was dan ook meer dan verdiend! Schol! 😉

 

 

 

 

Geef een reactie

