Reset

Mmm.. ik dacht bij mezelf: als ik nu eens niet zeg dat ik op mijn eten ga letten, als ik nu eens niet zeg dat ik meer ga sporten… dan hoef ik achteraf ook geen verantwoording af te leggen als het wéér niet gelukt is.

Bon, feit is dat het dan maar stillekes wordt op mijn blog. Vind ik zelf. Ik heb intussen al 5 blogs in draft staan, want mijn woordenstroom stopt eigenlijk nooit, zelfs niet als ik voor mezelf een blogstilte inlas. Sommige van die blogs zullen ook nooit gepubliceerd worden, want die zijn voor me, myself, en voor I ook wel een beetje.

Maar goed, mijn eten dus. Feit is dat ik aangekomen was. Niet zomaar 1 of 2 kilo, maar 4. VIER! Astemblief! En dan kunnen mensen wel zeggen dat het niet dat cijfer is op de weegschaal wat telt, maar hoe je je voelt en vanalles en nog wat, feit is dat ik van dat cijfer op die weegschaal nogal depressief word. Want draai en keer het hoe je wilt: als dat alleen maar omhoog gaat, waar gaat dan dan weer stoppen?

Wel, het stopte maandag. Maandag vond ik het wel weer welletjes geweest, met dat zelfmedelijden, met die slachtofferrol, en maandag vond ik dan ook het perfecte moment om weer eens aan de slag te gaan met een gezonde levensstijl. Gezond als in meer water, meer groenten, meer fruit. En ook als in minder alcohol, minder junk, minder vet. Want ja, dat zijn uiteraard de schuldenaars. Of neen, dat zijn ze niet. Ik ben dat zelf, want ik heb dat allemaal in mijn mond gestopt.

diet-quotes-10

Dus ja, ik ging er weer voor. Het was eigenlijk allemaal kwestie van mezelf even te resetten. Want het helpt niet als ik ’s morgens bij het opstaan een boterham met kaas eet, en vervolgens op het werk om 10u een schoteltje yoghurt met appel en havermout. Dat is anderhalf ontbijt. En in die havermout, daar zit eigenlijk echt wel alles in wat ik nodig heb.

Volgende stap: de lunch. Minder brood, meer groenten. Ook hier, teveel brood. Ik heb dat niet nodig. Wel soep vooraf, want dat helpt ook. Alleen ’s avonds is het nog niet helemaal goed gegaan, omdat ik niet de goede dingen in de frigo had, maar vanaf volgende week zit ook dat weer helemaal snor. Straks boodschappen doen zie!
Ik schafte wel dat glas wijn bij het eten af. Evenals het aperitiefje. En dat glas wijn terwijl ik TV kijk. Thee met een smaakje deed het ‘m ook. Beter zelfs, want dat is zonder calorieën. Tel uit die winst! En ja, ook gewoon stoppen met eten als ik genoeg heb. Niet blijven eten omdat het zo lekker is, want dat is gewoon dom.

Bon, dan qua beweging. Ja, ik beweeg, maar het mag toch altijd nog een beetje meer zijn? Het duurde even voor ik mijn moed weer samengeraapt had, maar vandaag vond ik toch dat het moest. De fiets weer op richting werk dus. Ik dacht dat ik toch wel een beetje conditie had, maar dat viel dus geweldig tegen. Tegenwind, en het was dus weer duwen geblazen. En blazen ja, dat ook. De wind, maar ik zeker ook.  Nu toch maar weer doorzetten, dan gaat ook dit binnen een week weer stukken gemakkelijker! Nobody said it was easy, toch?

Tegelijkertijd met dat terug fietsen dacht ik aan een kleine uitdaging. Ja, ik sukkel nog altijd met mijn scheenbenen, maar stoppen met bewegen is dus écht geen optie. Dus ik dacht, als ik dan toch weer met de fiets naar het werk rijd, dan trek ik toch al sportkleren aan  ’s morgens. Kan ik dan niet evengoed ’s morgens, als ik een kwartiertje vroeger opsta, een mijl gaan lopen? A mile a day! Ik heb het uitgerekend (tuurlijk 🙂 ) en die extra mijl kan mij nog meer dan 500 kilometer extra opleveren dit jaar! Zelfs al zou ik af en toe die mijl eens skippen, dan nog is dit pure winst!
Ik ga dat dus om te beginnen eens een maand proberen. Elke dag een kwartiertje vroeger opstaan, niet meer snoozen, maar opstaan en die 1,6 kilometer gaan lopen. Zomaar, nuchter, voor het werk. Vanaf maandag. Ik ben ook al benieuwd ja! Vooral dat niet-snoozen zal nog een hele opgave worden.
Bon, edit nog voor ik eraan begonnen ben: ik ga die ‘mile’ om te starten ’s avonds doen, na het werk. Ik moet het mezelf nu ook al niet té moeilijk maken van bij het begin. 😉

extra-mile-day-ca1ccf09

Heeft dit allemaal nu al iets opgebracht? Ja hoor. De weegschaal gaat weer terug naar beneden, ik ben intussen alweer bijna 2 kilo kwijt. De eerste kilootjes zijn altijd de makkelijkste natuurlijk. En jaja, ik weet het, ik mag niet alle dagen op de weegschaal, maar dat ding staat daar nu eenmaal. Belangrijker is eigenlijk dat ik mij wel beter voel. Lichamelijk, maar vooral ook geestelijk. Dat ik weer wat meer energie heb. Dat ik weer zin heb in vanalles. Dat mijn ‘punch’ er weer is. Ik ondervond het daarnet, toen ik even met de fiets een boodschap ging doen. Het was weer tegen de wind in, mijn haar vloog naar alle kanten, maar eigenlijk genoot ik daar wel van. Al mag de wind ook weleens ‘mee’ gaan waaien, dat dan weer wel! 😉

3 gedachten over “Reset

Geef een reactie

