Ik klik!

’t Is gebeurd! Ik heb klikpedalen! Met dank aan Bart, die nogal gevochten heeft met de andere pedalen. Iets met zagen en vijzen en boren. Maar ze staan erop, eindelijk!

Gisterenavond, al bijna nacht eigenlijk, vond ik dat ik ze toch eens moest proberen. Statisch proberen dan. De fiets stond toch in de keuken, dus ik moest er niet eens voor buiten. Ja, de fiets stond in de keuken ja. Iets met nieuwe ramen en een garage die volstaat met andere zaken, en dus een fiets die even in de keuken mocht staan. Duhus… ikke klikschoenen aan, en de fiets op. Inklikken… hoe doe je dat eigenlijk? Hoe moeten die pedalen staan? Ik had nog nooit geklikt! Bon, na wat proberen lukte het op de duur toch. Maar hoe geraakte ik daar nu weer uit? Voet naar links? Voet naar rechts? En welke voet zou ik eigenlijk beste doen? Links? Rechts? Als ik aan een licht stop, zet ik meestal mijn linkervoet op de grond. Ik vermoed dat dat komt omdat ik meer kracht heb – of denk te hebben – in mijn rechterbeen om terug te starten. Het is maar goed dat ik niet aan het rijden was, of ik had allang tegen de vlakte gelegen! 😀

Na een pabike-quotear keer oefenen vond ik toch dat ik er klaar voor was. Tenminste, dat vond ik vannacht. Vanochtend vond ik het al wat minder. Beginnersstress! Gelukkig had ik nog wat bedenktijd. Ik moest eerst nog poetsen, en opruimen, en dat nam best wel wat tijd in beslag. Misschien was ik ook gewoon aan het uitstellen, dat kan ook. Maar bon… rond 14u zat de poetsshift er toch écht op, het zonnetje scheen, en mijn excuses waren op. Een klein toereke dan. De baan hierachter op en af om te oefenen. Beetje snelheid maken, en dan uitklikken. Links. Dat lukte. Terug inklikken was lastiger. De oefening een paar keer herhaald, en dan teruggekeerd. Om ook op de terugweg nog wat in- en uit te klikken. Bon, so far, so good. En ik had nu toch wel mijn fietskleren aan (ik kruip echt niet op zo’n koersfiets met een jeans aan, 1 keer gedaan, dat is auw!) dus ja… een toereke rijden dan maar? Maar dan wel eerst even stoppen thuis, want het was toch iets frisser dan gedacht. Stoppen. Uitklikken, en dan… eh.. ja, juist ja. 2de voet ook uitklikken, anders val je nog altijd om! Net niet! Ha!

Bon, ik weg. Gezien ik wou leren klikken, wou ik ook echt een parcours rijden met wat lichten en wat stops. Richting E19 dus maar, de brug over. Licht rood, uitklikken. Perfect! Terug vertrekken was wat minder, inklikken lukte niet direct. En tegen dat het spul ‘klik’ zei, moest ik alweer uitklikken. Gedoetjes!

woohooMaar het reed best wel lekker. Tegenwind, dat wel. Veel tegenwind ook. Tunnel onderdoor, perfect! Bochtje naar rechts, lukte ook. Oh, ik moet oversteken. Uitklikken? Niet nodig, de baan was helemaal vrij, alsof het erom gedaan was. Ik reed, en ik bleef rijden. Zo ongeveer toch. Op de duur zat ik toch aan een kilometer of 15. Nog een 5-tal, en dan zou het wel goed zijn voor vandaag. Het reed wel vlotjes, maar mijn rechterbeen vroeg zich toch stilaan af waarom het moest blijven vastzitten, terwijl mijn linkerbeen regelmatig vrij werd gelaten. Als ik met mijn gewone trappers rijd, dan kan ik natuurlijk mijn voeten vrijlaten zoveel als ik wil. Maar met die klikdingen gaat dat niet zomaar. Het is toch een net iets andere beweging denk ik. Dus ja, mijn kuit, die ging even licht protesteren. Even, en licht. Maar tegen die tijd was ik thuis. Of reed ik toch mijn huis voorbij, want ik had die 20 kilometer nog niet helemaal. 😀

Om maar te zeggen: het lukte best wel, al moet ik er wel mijn verstand een beetje bijhouden. Een beetje veel nog. Het zal wel een automatisme worden vermoed  ik, zo op de duur. Met wat training enzo. Dat treft overigens, die training. Nog een 40-tal kilometer en mijn doel voor dit jaar is zo hard binnen! Dat gaat keihard lukken! Volgende week dus nog wat trainen!
Maar morgen eerst wel nog eens wat kilometertjes lopen. Want ook mijn loopdoel is binnen handbereik, maar er zit iemand – figuurlijk dan – in mijn nek te hijgen. Het zal echt niet pakken, ik ga dat halen, en het zal niet last-minute op de laatste dag van het jaar zijn! Ha!

Een gedachte over “Ik klik!

Geef een reactie

