30kg geleden was het gemakkelijker…

Zo heel af en toe, echt heel soms, denk ik bij mezelf: “Het leven was soms toch een stuk gemakkelijker toen ik zwaarder was.”  Hoezo? En wat voor kul ik nu weer allemaal zit uit te kramen? Awel hé… ik zal dat een keer haarfijn expliqueren zie….
Tegenwoordig koop ik wat meer kleren. Omdat ik nu eenmaal ook in leukere spullen pas, zo de laatste tijd. Maar bij dat kleren kopen, daar komt best wel wat bij kijken zo. Echt, dingen die ik nooit voor mogelijk had gehouden!

Vroeger, als in de Sandra +30kg, had ik niet zoveel keuze. En toen vond ik dat dramatisch. Dat was het ook. Probeer maar eens een leuke broek of een tof shirt te kopen in maat 54-56. Iets wat niet als een tent rond je lijf gaat hangen. Ik verzeker het je, dat is verre van simpel. Dus ja, daar zijn tranen aan te pas gekomen. Heel veel tranen.
Desondanks was het verder eigenlijk wel gemakkelijk. Omdat er niet zoveel keuze is, koop je toch die ene broek, gewoon omdat die past. Niet omdat je ze mooi vindt. Idem dito voor het shirt. 1 modelletje beschikbaar, in wel 20 kleuren. Dus dan koop je dat shirt in alle voorradige kleurtjes. Ik heb het me ook dikwijls afgevraagd, waarom er voor grotere maten zo weinig modelletjes beschikbaar zijn? Gaat dat uit van het principe dat eenzelfde shirt in een ander kleurtje voor de dikkere medemens goed genoeg is?
In ieder geval: toen was het simpel: een broek die dichtging, die T-shirts in verschillende kleuren, een paar sneakers in 2 maten te groot wegens te brede voeten, en ik was er.

Nu is het anders. Ingewikkelder ook. Ja, ik pas in meer dingen, maar net daarom ook dat het gecompliceerder wordt. Waarom heeft niemand mij dat ooit vooraf verteld zeg? Ik begin nu ook te snappen waarom dames zoveel moeten gaan shoppen! Een klein voorbeeldje, uit mijn eigen recente beleving, kan dat illustreren.
Want een tijdje terug meldde ik, niet zonder enige trots, dat ik zomaar een jurk uit het rek trok (in mijn maat weliswaar), die jurk ging passen, en dat die gewoon goed was. Ik heb die jurk dan ook gekocht. Tot daar alles goed. Maar daarna begon het gedoe. Want toen ik die jurk kocht, was het nog mooi weer. En met mooi weer kan je zo’n jurk aan zondermeer. Zondermeer als in:  met blote benen. Gemakkelijk. Paar pumps eronder, en je bent gesteld. Als er niet moet gedanst worden toch, want zo’n pumps… pfff, er is gemakkelijker schoeisel. Maar om uit eten te gaan, çava nog.

summer-state-of-mind

Maar nu. Nu is het dus winter. Allez ja, herfst. Maar winter is coming (oh jawel! Maar dit terzijde. 😉 )! En ik wil die jurk ook in de winter dragen. Maar die blote (en vooral witte!) winterbenen, dat is dus geen zicht. Plus dat dat ook gewoon koud is nu, blote benen. Kousen aan dus. Kousen, dat impliceert ook andere schoenen. Die ik niet had. Nu ja, ik heb wel schoenen, maar niet de schoenen die ik met zulke kousen kon dragen. Of wacht, ik nuanceer. Nuance is belangrijk, toch? Ik heb wel dergelijke schoenen, maar het zijn geen gemakkelijke schoenen. Nuance is alles! Pfoeh!

Ik dus op zoek naar andere schoenen. Die ik ook vond. Allez ja, vond. Kocht. Niet te duur, een heel klein hakje, en een klein beetje bling-bling maar niet overdreven… enfin, een schoen waar ik wel mee door 1 deur kon. Een schoen die ik dan ook een keer ‘uitliep’ op het werk. Wat goed ging voor een uurtje ofzo. Daarna vond ik toch weer dat de schoenen knelden. En dat ze dus geen goede optie waren om een ganse dag aan te houden. Ik dus weer op zoek naar andere schoenen, zo even tussendoor, op een middag zo. En hey, ik vond toch wel het perfecte paar zeker? Een paar dat én met zwarte kousen correspondeerde, én met de jurk van laatst. En ze waren ook nog eens aan -50%! Aja, en ze zitten gemakkelijk ook. Al heb ik ze nog geen hele dag aangehad. Maar toch! Ik zeg het je: winst, winst, en nog eens winst!

Bon… die jurk. Ik heb van horen zeggen dat je zo’n jurk blijkbaar best draagt met ‘shapewear’ onder. I kid you not. Nu had ik daar al weleens van gehoord, maar gekocht… nog nooit van mijn leven. Ah neen… want in het leven +30 kilo maakt het ook niet uit of er nu een rolletje meer of minder te zien is. Maar onder het motto ‘voor alles een eerste keer’ ging ik dan toch op zoek. In winkel X, in winkel Y, en ook in winkel Z. Jaja, ik heb wat winkels afgedweild. En overal was er wel iets te vinden, en dat iets was er ook altijd in een andere vorm. Of kleur. Joengejoenge. En sexy, dat ook, die shapewear!  Huidkleurig, wit, of zwart. En groot, groooooot! Zo’n broek, die kan je tot onder je oksels optrekken. Nog nooit meegemaakt. Maar het is wel de bedoeling blijkbaar. Er zijn ook een soort van jurken in die materie, en topjes ook. En van die spullen in 1 stuk, bodies. Je kan het zo gek niet bedenken, of het is er. En ik pas er blijkbaar ook gewoon in. Aja, tuurlijk heb ik dat gepast. Ik moest toch ook zien of dat nu écht een verschil gaf? En ja hoor, ik geef toe: de jurken vallen nét iets soepeler met die shapewear aan. Maar of ik daar een hele dag in kan overleven, dat weet ik eigenlijk nog zo niet. Het is trouwens een raar gegeven. Met 30+kilo’s, toen was er geen shapewear die mij pastte. Terwijl ik toen wel veel meer nood had aan het verstoppen van mezelf. Nu, zoveel kilo’s minder, lijkt het alsof ik plots het recht heb om mezelf wat meer weg te stoppen. Rare dingen. Maar misschien werken mijn hersenen gewoon verkeerd, en denk ik teveel na. 😉 Ik vermoed trouwens dat gerichte oefeningen veel beter gaan werken dan eender welke shapewear, zo op termijn.

Overigens, ik bedacht mij ook nog: als ik nu al die shapewear over elkaar aantrek ( broek, top, jurk) dan pas ik – komt dat zien, komt dat zien – gewoon in een maat 38! That will be the day! Of ook niet natuurlijk.

Dus ja, ik peins dat ik nu alles heb. Dat ik, na een soort van helse calvarietocht, alles heb om ook in de winter een jurk te kunnen dragen. Vanaf nu wordt het leven weer eenvoudiger. Denk ik. Hoop ik. Misschien. En eventueel. 😉

4 gedachten over “30kg geleden was het gemakkelijker…

      1. pipsesippi

        Neeneenee, think Enkellaarsjes… mijn kuiten al eens gezien? Een speenvarken is er niks tegen (het hele speenvarken dan, niet alleen de kuiten). Goh, ik krijg een hongertje.

        Like

Geef een reactie

