Klikpedalen

Tot op vandaag reed ik op mijn koersfiets met gewone pedalen. Er stonden wel klikpedalen op eerst, maar die had ik eraf gehaald. First things first: ik moest ook nog leren schakelen, anders leren rijden dan met mijn stadsfiets, en ook totaal anders zitten. Daarbovenop dan ook nog eens vastzitten in mijn trappers, het zou teveel van het goede geweest zijn.

Intussen kan ik wel zeggen dat ik gerodeerd ben. Ik ken mijn fiets, ik weet hoe ik moet schakelen, ik kan ermee rijden. Tijd misschien dus om over te schakelen naar die klikkers. Ik kreeg daarover overigens ook nog advies van een vriend: “dat ik moest zien dat mijn pedalen en mijn schoenen bij mijn fiets pasten”. Doh! Ik had zoiets van: allez, hier, nu krijg ik al fietsmodeadvies ook!

Ik dus naar de fietswinkel. Alwaar zich een vreemdsoortige conversatie ontspon.
– klikpedalen, zeker! Voor wat voor soort fiets. Een mountainbike?
– Neenee, ik rijd met een racefiets
– OK, een racefiets. Zo’n damesmodelleke?
– Eh neen… een herenfiets eigenlijk. Zo ene in carbon.
– Ok. En wat staat daar van versnelling op?

Ik snap eigenlijk niet goed wat dat versnellingsgroepeke te maken heeft met klikpedalen, maar goed… ik rijd nog niet lang met de veloo, het zal dat wel zijn. 😀 En ik ben een vrouw, dat ook. Al die technische specificaties. Ik wil gewoon op de fiets stappen en rijden.

Dus ja… de mogelijkheden kwamen op tafel, het ene al wat prijziger dan het andere.

Bon, en dan nog schoenen. Al die keuze! Stel dat ik de Cancellara in mij wil naar boven wil laten komen, dan zijn daar dus ook schoenen voor, met zo’n knoppeke om die vast te zetten. Ja nu ja… allemaal schoon en wel zene, maar een gewone schoen zal wel goed genoeg zijn voor waar ik het voor nodig heb zeker?
Allez hoppa… plaatjes erop gezet, en we kunnen. Nog niet helemaal. Ik moest ook nog van die overtrekken voor over mijn schoenen. En misschien ook nog een paar warmere kousen. En goh… zo’n bus om wat gerief in te steken, en en en…. Om maar te zeggen: een kind in een snoepwinkel heeft er niet aan. Ik heb mij ook nog heel hard ingehouden om ook niet nog een koersbroek bij te kopen.
Ik weet nu wel niet of ik de ‘goede’ dingen gekocht heb, want ik zag gisteren toen ik nog iets ging drinken met de Fietsmadammen dat hun schoenen echt plat zijn. Onder de mijne zit dat plaatje nog onder, dus het is toch niet helemaal vermoed ik wat het moest zijn. Langs de andere kant: die schoenen dienen om te rijden, niet om te stappen. Toch?

Dus ja, ik heb klikpedalen. Alleen… ze staan dus nog niet op de fiets. Ze wilden dat in de winkel wel even doen, maar ik had mijn fiets niet mee. Het is niet dat je zo’n fiets standaard in de auto staan hebt natuurlijk. We zouden dat thuis wel efkes fixen. Ja doh… dat is als je die andere trappers eraf krijgt natuurlijk. Wat niet schijnt te lukken. Zucht. En Dubbelzucht. Daar gaat mijn planning. Ik zou een heel weekend oefenen op dat in- en uitklikken. Niks, noppes, niente. En vandaag naar de winkel is ook geen optie, want die is dicht op maandag. Pff… bummer.

En nu zit ik te twijfelen.  Ik heb hier vandaag al wat joggers voor de deur zien passeren, en tientallen fietsers. Misschien moet ik toch ook gaan fietsen. Zonder klikpedalen dan. Hmpf. Of toch een halfuurtje gaan joggen? Overigens, over dat joggen… Zaterdag liep ik eindelijk nog eens de volle 5 kilometer. Ik was eigenlijk eerst niet zinnens om te gaan lopen, maar het was zo’n schitterend weer… te schitterend om totaal niets te doen. En dus vertrok ik voor een halfuurtje. Als het zou lukken met mijn scheenbenen enzo… en dat lukte wonderwel. En dus liep ik maar iets langer en de volledige 5 kilometer. Ook om mezelf na goed 3 weken ervan te overtuigen dat ik het nog kan, dat de uithouding er nog is. Misschien, heel misschien gaat het vanaf nu weer beter gaan met de scheenbenen. *hout vasthouden*.

Intussen ben ik er nog altijd niet uit. Lopen of fietsen? Fietsen of lopen? Fietsen? Toch?

i-ride-to-fly

2 gedachten over “Klikpedalen

  1. pipsesippi

    Ik durf echt niet met klikpedalen rijden, geeft bij mij een soort van claustrofobische reactie… Ik vind dat dus héééél dapper van u. Die pedalen eraf krijgen? Heeft dokter google geen antwoord?

    Like

Geef een reactie

