Kick-off: start-to-afvallen

Zoals ik zaterdag al zei: ik moet weer wat meer op mijn voeding gaan letten, want het gaat niet echt de goede kant uit. Niet met de voeding, en bijgevolg ook niet met de weegschaal.

Daarom deed ik vandaag maar van “kick-off”. Anders komt het er toch nooit meer van. Ik ga wel geen streefdoel stellen. Denk ik.  Ja, er mogen wat kilootjes af, maar ik zie wel waar ik uitkom. Als die paar kilootjes minder maken dat die jurken die ik in mijn kast heb hangen wat mooier rond mijn lijf gaan zwieren, dan ben ik al gelukkig. Een kinderhand is gauw gevuld, nietwaar?

OK goed, gezonder eten. En afvallen, eventueel en misschien. Hoe ga ik dat aanpakken? Wat ga ik dit keer eens doen? En vooral: wat moet ik echt niet gaan doen?

Pfff… lastig. Weight Watchers zou ik kunnen gaan doen, op maandagavond. Dat heb ik ooit al gedaan, dat kan best. Langs de andere kant kost dat ook weer veel geld voor iets waarvan ik eigenlijk wel weet wat ik moet doen. Alleen is dat wekelijkse op de weegschaal gaan staan natuurlijk wel een ferme stok achter de deur. Bon… misschien moet ik daar eens een andere oplossing voor zoeken, voor dat op de weegschaal gaan staan. Want dat kan eigenlijk altijd en overal. Ook thuis, al is het daar wel iets makkelijker om de boel te bedriegen. Dat ik dan ook mezelf bedrieg, daar zit ik eigenlijk niet zo mee. Op het moment niet, op termijn waarschijnlijk wel. Pff, dat stomme gewicht. Uiteindelijk zegt gewicht ook niet alles. Ik bedoel maar: ik ben al mensen tegengekomen die 10 kilo minder wegen dan ik, maar die kleding dragen in dezelfde maat. Het is allemaal heel erg relatief, zeggiku. Misschien moet ik dat ook maar tegen mezelf zeggen.

Maar daarmee is natuurlijk mijn motivatie- en stok-achter-de-deur-probleem nog niet opgelost. Een heel klein stemmetje fluisterde mij in om het misschien maar open te gooien. Hoeveel weeg ik, hoeveel verlies ik. Wekelijks. Gewoon, op de blog. Het is ook niet dat ik duuzenden lezers heb. Een paar 10-tal, hoogstens. De plusjes, de minnetjes. In een blogje. Met een wekelijkse stand van zaken. Uiteindelijk was dat ook het doel van deze blog. Het delen van het verhaal over mijn gewichtsverlies.

En toch voelt het een beetje als mijn zieltje blootleggen. Zeggen hoeveel ik weeg. Raar, dat ik dat eigenlijk zo’n obstakel vind, terwijl ik best aan anderen (mannen dan meestal) durf te vragen hoeveel ze wegen. Een man heeft ook minder problemen met dat getal op zich heb ik de indruk.

Ik ben mezelf hier overigens gigantisch aan het tegenspreken. Allez ja, tegentypen. Doh, het gaat alleen over de gezonde voeding! Tuurlijk Sandra, tuurlijk. Waarom dan al dat gedoe over die kilo’s, en over dat afvallen? Ja, tuurlijk zijn die kilootjes belangrijk! Vooral dan die eraf moeten. Dus potverdekke… ik zal er nog eens een lap op moeten geven. Al dat gezever over ik wil wel maar ik kan niet, dat moet maar eens gedaan zijn. Bij deze. Ik kan. Ik wil. Ik zal. Valla! Start-to-afvallen. Als ik start-to-run kon, dan kan ik dees toch ook zeker? Wasdanu!

start-today

20 gedachten over “Kick-off: start-to-afvallen

  1. Mstrjimmy

    Heel veel succes met afvallen! Ik ben een aantal jaar geleden bijna 30 kilo afgevallen. Het begin is wel vol te houden. Alleen blijven doorgaan is lastig. Leuk en knap dat je het via je blog wilt en durft te delen.

    Liked by 1 persoon

  2. Gezond5

    Heykes,je weet goed genoeg dat je dat kan,ja die stok achter de deur heb ik ook nodig,maar ik ben en blijf online ww.Toen het bloggen stopten,waren er nog die de stok achter de deur willen.en die mij gevraagd hebben om elke week op weegdag naar mijn e-mail te mogen posten,en ik heb ja gezegd.En dat gaat goed,Ik wens je heel veel succes en als je me nodig hebt dan roep je maar.Hard hè :-)want zo als je weet ben ik veel in Spanje…

    Liked by 1 persoon

    1. Sandra Berichtauteur

      Voorlopig even geen WW, want ik ken niets van het nieuwe systeem. Ik ga gewoon proberen het verstandig aan te pakken. Ik heb ooit een traject van Word Fit doorlopen, en ik ga die tips ter harte nemen. Normaal gezien zou het dan allemaal vanzelf moeten gaan. Gezonder eten, en daardoor vanzelf afvallen. Al is dat in theorie altijd wel makkelijker dan in praktijk natuurlijk. 😉 Ik roep als het nodig is, dankjewel!

      Like

      1. Gezond5

        .Hoe je het ook doet,met de pro points was je dertig kg kwijt en ik ben ook nog maar een of twee maanden bezig met de smart points, het komt allemaal op het zelfde neer gezond eten.Wens je heel veel succes

        Like

  3. pipsesippi

    Ik raad de hele wereld ondertussen 5:2 aan. Je valt niet snel af – 6kg op 8 weken, maar het werkt. Ik heb ook veel minder honger en goestingskes. En ja wij eten van onszelf nogal heel gezond omdat er hier een wokfreak leeft (ikke niet – ik bedoel ik wok wel – maar hij wil dat vooral eten) en wokken kan je met een minimum aan vetstof (meestal arachideolie of zo). Vanavond zijn wij echter aangewezen op ne “ping”, dat betekent een lasagne gemaakt door één of andere vetzak bij de Carrefour, niet mijn ding, maar dringende afspraken steken wel eens stokken tussen onze wielen.
    Nu gaat de hond eten, vers gekookt, no ping for my darling!!! (Jaja, wij koken voor de hond, ’t is te zeggen zijn rijst, voor de rest eet hij rauw vlees zoals het hoort).

    Like

      1. pipsesippi

        Oh maar ik ben verre van een strikte teller, hoogstens een middelmatige schatter 🙂 Ik wil ook niet tellen, ik tel al genoeg vind ik, “voor tien” zeggen ze wel eens op den bureau 🙂

        Like

  4. JaJo-fotografie

    Super dat je het wil delen. Ik gebruik de fatsecret app. Die telt de calorieën voor jou, je hoeft alleen maar te vertellen wat je eet. Ik ben er zo blij mee! het is zelfs leuk om te doen. Maar helaas ook een eeuwige stijd!

    heel veel succes!

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Ik heb een tijdje Myfitnesspall gebruikt, dat is hetzelfde systeem. Ik ben er nog over aan het denken of ik dat nog wel wil, tellen en registreren. Enfin, een eeuwige strijd, inderdaad. 🙂

      Like

  5. Anita

    Sandra, veel succes met het opletten! Als ik even stout mag zijn, ik zie wel nog altijd geen cijfertje hier staan en dus geen stok achter de deur. Denk er nog eens over na.
    Pipsesippi, heb even gegoogeld op dat 5:2 dieet, lijkt mij wel interessant, en haalbaar, maar wat eet je juist op die 2 vastedagen?

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Neen, dat cijfertje staat er inderdaad niet. Nog niet? Dat is omdat ik even voor mezelf bedenktijd nodig heb of ik het wel zou plaatsen… het is maar een cijfertje, maar het heeft toch wel een impact om mij. Maar sowieso, een update komt er in ieder geval, maar maandag pas. 🙂

      Like

Geef een reactie

