De playlist van mijn leven

Op kantoor staat de radio aan. Ik vind dat prettig, sommige collega’s iets minder, maar ze tolereren het wel. Meestal staat de radio op Stubru, maar de laatste tijd begon het allemaal toch wat op mijn zenuwen te werken. De druppel was Florence met haar cover van ‘Stand by me’. Ik krijg er de ‘weubbe’ van. Niet alleen van Florence trouwens, maar als ik het daarover ga hebben, dan is het einde zoek…  want dan moet ik het ook gaan hebben over Intergalactic Lovers, en over poepoepoeh, en over nog zoveel andere dingen die ik gewoon niet kan horen.

We schakelden dus over. Vorige week naar Nostalgie, want daar was het een Top Eighties. Altijd plezant. Vind ik. De collega’s ook wel denk ik. Ik weet het niet zeker, want ik ben degene die het dichtste bij de radio zit en bijgevolg het meeste hoort. In ieder geval: ik verwittig hen wel als Europe van The Final Countdown doet, of als Marco van Rood gaat kwelen. Noblesse oblige, n’est-ce-pas?

Deze week besloot ik dat we Joe nog eens een kans moesten geven. Volgende week is het daar immers ook een top, een top 2000. En dat je nu nog liedjes kan insturen. Liedjes die bij de playlist van je eigen leven horen. Ik was dadelijk enthousiast. OK ja, ik heb niet veel nodig om enthousiast te worden, maar toch. De playlist van mijn leven. Wat moest daar op nummer 1 staan? Een collegaatje vond dat ik daar niet te lang over moest nadenken, want het staat immers ook op mijn pols getatoeëerd. Gelijk heeft ze. Pearl Jam, de numero uno, altijd, overal. En graag Eddie met lang haar. Uit die tijd. Al zal het liedje wat bij de playlist van mijn leven hoort, nooit vanzelevens de top 2000 halen. En had Eddie toendertijd ook geen lang haar.

“I am mine”. Bloedmooi blijf ik het vinden. Ik heb het trouwens nu nog altijd niet live gehoord. 1 keer bijna. Toen Eddie Vedder in Carré het de eerste avond speelde, maar ik tickets had voor de tweede avond. Neemt niet weg dat dit mijn absolute numero uno is!

“The North is to South what the clock is to time
There’s east and there’s west and there’s everywhere life
I know I was born and I know that I’ll die
The in between is mine
I am mine”

Daarna begon de miserie. Keuzestress. Welke liedjes zou ik nog kiezen? Europe moet erop, wegens evidente meezingredenen. Bon Jovi ja, die ook. Michael Jackson eigenlijk ook nog. En eigenlijk, hoorde ik Wham! vroeger ook niet graag? Dat zijn er dus 5. En toen bleek ik The Scene nog vergeten te zijn. Hoe kan ik die nu vergeten? En U2? Waar moesten die? En oeps, nu ik aan U2 denk. Die Simple Minds, die zouden er ook wel in moeten. Aargh! En de Rick! De Rick begot! “Never gonna give you up“, waarom zou ik hem dan opgeven? Op mijn tijdlijn (op de grote smoelenboek) kwam ik gisteren dan ook nog de Smashing Pumpkins tegen. “Ava Adore”. Die was lang geleden. En “Fuzzy“, van Grant Lee Buffalo, die wil ik ook. En hellep! Hoe kom ik nu aan zoveel liedjes? Ik ben nog maar net begonnen!

Mijn collega’s besloten van mij te helpen. Ik snap het ook wel. Als ik eenmaal gelanceerd ben, dan houd ik gewoon niet op. Ze wilden er vanaf dus. Door eliminatie. Iedereen die dood is, van de lijst. Bon. Waarna er ook nog geopperd werd alleen nog voor mannen met lang haar te kiezen!

Aye! Verkeerde opmerking. Want van die mannen met lang haar… Chris Cornell met Soundgarden, misschien moest die er ook bij? En speaking off… dingeskes… allez toe, hoe heten ze nu weer? … “Temple of the dog” werd er al snel gezegd aan de andere kant van het bureau (ook om er vanaf te zijn hoor, ik ken mijn collega’s!)  Juist ja, die ook. 2 vliegen in 2 klap, Vedder en Cornell.  Dus ja, daarbij dan nog Europe en Bon Jovi, want die mannen hadden toendertijd ook lang haar. Het bracht dus geen zoden aan de dijk, ik had nog altijd veel te veel keuze.
Overigens, over die mannen met dat lang haar… dat is zoiets dat mij blijft achtervolgen.  Ja, Eddie Vedder met lang haar, dat is een turn-on. Maar dat is hij nu, nu zijn haar stukken korter is, nog altijd. Dat is gewoon een mooie man. Idem voor Chris Cornell, al heeft die niet diezelfde uitstraling. Meer zelfs, ik vind hem wel knap, maar verder niet aantrekkelijk. En dat is een heel grote nuance! Die van Europe, Joey Tempest,  die heeft nogal wat van zijn pluimen verloren, zag ik zo vorig jaar. Letterlijk en figuurlijk. Dus ja en neen… een man met lang haar kan knap zijn, maar evengoed spuuglelijk. Idem dito voor dat korte haar. Het zit hem in de uitstraling. Valla! Dat wou ik maar eens gezegd hebben.

Terug over naar de muziek, want daar ging het toch eigenlijk over. En of ik niet beter een lijst met 50 liedjes zou samenstellen? Auw… ik voelde het al komen. Die trigger, om die lijst te gaan maken. Want ja, 5 liedjes, dat is inderdaad lang niet genoeg. Tempting, echt. En ik wil wel, maar ik besef ook dat dat weer iets is waar ik heel veel tijd ga insteken. Tijd die ik er momenteel niet in wil steken. Want ik wil nog zoveel dingen. Dingen als lopen en fietsen. En gewoon ook andere muziek ontdekken. Ik krijg nu zo af en toe muziektips aangereikt. Muziektips die ik ook allemaal beluister. Sommige dingen liggen me meer dan andere dingen, maar meestal zijn het wel zaken die ik ‘mag’.

Dus ja, uiteindelijk, nu ik er zo’n beetje over nadenken… die playlist van mijn leven, die is nog in volle opbouw. En serieus aan wijzigingen onderhevig. Er zijn constantes, maar er is ook een komen en gaan van liedjes.  Wat dingen erop, wat dingen er weer af. Want zo gaat dat natuurlijk ook in het leven. Niets is blijvend, alles is onderhevig aan veranderingen. Bon… dit gezegd zijnde. Editors. Uiteraard. En zei ik al dat Frank Boeijen ook op mijn lijstje moet eigenlijk? Heb ik er al 50?

9 gedachten over “De playlist van mijn leven

    1. Sandra Berichtauteur

      Bwoah.. niks tegen Balthazar en Oscar and the Wolf, maar niet voor mijn playlist. Het moet wel muziek zijn die iets met mij ‘doet’, en ik hoor dat wel graag, maar verder doet het mij niet veel. Daarom niet dus. 😉

      Liked by 1 persoon

  1. Inge Keersmaekers

    Lieve Sandra, je bent goddellijk! Zoals jij over je lievelingsmuziek schrijft maar evengoed over je fietstochtjes en loopwedstrijden. You make my day 🙂

    Like

Geef een reactie

