Lopen op wolkjes

Eerst nadenken en dan pas iets zeggen, het is iets wat ik nog niet helemaal (lees: niet) onder de knie heb.
Neem nu eerder deze week, op kantoor. Geen idee meer hoe het kwam, maar ik zei tegen een collega dat ik vroeger ‘Pietje Puk’ gelezen had. Oja, nu ik het typ weet ik weer hoe het kwam. Het kwam doordat een collega het over Annie MG Schmidt had, en dat dat het eerste boek was wat haar door haar ouders ooit voorgelezen was. En zo kwam van het een het ander weer…

Nu, ik weet niet meer welk boek mij ooit voorgelezen is. Ik weet alleen dat ik in mijn jeugd megaveel gelezen heb. Ik verslond boeken. En ja, Pietje Puk, die heb ik dus ook gelezen. Een andere collega kende Pietje de Postbode ook. En de verhalen die hij beleefde. Van daaruit was het maar een kleine stap naar ‘De Vijf’. Heelder series heb ik daarvan gelezen. De witte serie, de rode serie. Ik leefde zo hard mee met hun avonturen dat het een beetje mijn avonturen werden.

nl9304_1En toen zei er iemand: ‘ik las Tiny vroeger’. Oeps. Ik dus ook. Welk meisje ‘toen’ niet eigenlijk? Tiny, het meisje dat alles had. Tiny, het meisje met het droomleven voor elk meisje. Bon… en toen flapte ik eruit dat ‘Tiny gaat op ballet’ mijn absolute favoriete album was. Waarna de dames gezamenlijk de slappe lach kregen. Tsss.. alsof ik niet kan dromen over een balletcarrière zeg! Alsof ik niet meisje-meisje boeken leuk zou kunnen gevonden hebben!
Nu ja, ik snap het ergens wel. Ik ben meestal mijn nuchtere zelf, en die Tiny-boeken, die zijn nogal geromantiseerd. Understatement. Het perfecte leventje van een perfect meisje met een perfecte familie, perfecte hobby’s, en ga zo maar door. Maar ach… waarom zou het niet kunnen? Elk meisje dat Tiny las wou op een moment toch weleens Tiny zijn? Ook ik ja. Echt wel!

Maar goed, de realiteit haalde mij ook daar weer in. Ik zat wel op turnen, maar – trauma trauma – ik was toch nét niet goed genoeg. En ook, alleen de mooie meisjes mochten vooraan staan. Zo was het toch in mijn verbeelding. Of zij ook echt enkel vooraan mochten staan omdat ze de looks hadden, zal wel niet zijn zeker? Ze hadden vast ook de turnskills. Toch? Ok… die ene uitzondering niet te na gesproken. 2 uitzonderingen. Misschien.
Allez ja bon, eigenlijk was ik dus geen turnster. Geen goede turnster. Ik vulde de hoop, ik kon wel ritmisch een beetje mee in de maat en ik kende de pasjes, maar ik zou nooit een soort van ‘prima turnende ballerina’ worden. Damn! Story of my life. Altijd net niet! 😉 Het litteken op de binnenkant van mijn arm zal mij daar ook altijd aan herinneren. Doe.nooit.radslag.met.één.hand. Meer zeg ik niet niet over. Ik heb besloten het achter mij te laten. Van nooit meer te gaan turnen. Neen, ook niet turnen voor ouden van dagen, ooit. Nooit. Meer. Echt. Niet.

we-dont-need-wings-to-fly-333x500Echter, wat ik zeker wél zou willen blijven doen, ook als ik nog ouder ben dan ik nu ben (in mijn dochter haar ogen ben ik dus echt al stok- en stokoud 😀 ), dat is lopen. Het heeft megalang geduurd voor ik het aan mezelf durfde toegeven… ook omdat ik mijn eigen prestaties altijd weer relativeer. Ergens klopte het plaatje ook nooit helemaal, dat van mij en dat lopen. Maar uiteindelijk moest ik het daarstraks toch wel toegeven. Het plaatje klopte, alles viel zo mooi samen: mijn loop-cadans, de fijne regendruppels op mijn gezicht, het zicht op de vijver wat ik op dat moment even had, de vleugels die ik leek te hebben – en daar had ik dus totaal geen Red Bull voor nodig! Ik voelde mij gewoon gelukkig. Ik ben dat natuurlijk ook, en daar zijn best wel een paar factoren mee ‘gemoeid’, maar 1 van die factoren is toch echt wel dat lopen. Dat ik zo oud moet geworden zijn om dat te ontdekken zeg! Echt waar! Ik zal nooit de snelste loper worden, laat staan wedstrijden winnen, maar het gevoel wat ik ervan krijg, is duuzend keer beter dan het gevoel dat ik ooit kreeg van een turnles.

Dus ja… ik ben een runner. Een loopster. Ik kan echt heel eerlijk zeggen dat ik op dit moment graag loop. Dat ik er deugd van heb. Dat het mij vleugels geeft. Rondjes lopen, en licht worden in mijn hoofd. Rondjes lopen, en op een moment bij mezelf denken van: “zie mij hier nu eens bezig”. Zelfs de eekhoorns waren onder de indruk, want er werd dit keer niet met nootjes gegooid!
En op het einde klokte ik toch mooi weer af op ongeveer een minuut minder dan vorige week. Op dezelfde afstand. Weer een mooi persoonlijk record. Die sky en die limit, echt waar!

Overigens… die Tiny, wanneer trekt die eigenlijk eens haar loopschoenen aan om zich 10 kilometer lang in het zweet te gaan lopen? Ha!

9 gedachten over “Lopen op wolkjes

  1. pipsesippi

    Goh, ik heb nooit geweten dat jij je zo voelde in de “den turnkring”. Volgens mij was je alleen maar zeker van een vaste plaats vooraan als je de juiste achternaam had en bereid was tot een paar incestueuze geneugtes met een vieze nonkel/neef/achterlijke achterneef.

    Toen was ons leeftijdsverschil ook nog heel groot he, gij had al lang een paars mailloke toen ik nog een rood had. Ik mocht wel vooraan staan (maar was niet bereid tot incestueus gedoe met één van die vieze nonkels). Ik ben in Mechelen gaan turnen, want daar in de incestclub deden ze echt maar wat hoor, veel turnen was daar niet aan. Het is bij mij trouwens gestrand op dat paars mailloke… dat had een fronske vooraan, ik wou dat niet dragen want ik had nog helemaal niks om een fronske te verantwoorden, toen ze afkwamen met de papieren zakdoekskes ter vulling ben ik gillend naar den bompa gelopen. Ik moest nooit meer gaan.

    En Tiny-gewijs ben ik natuurlijk overgeschakeld op jazz-ballet, na 2 Mechelse turnlessen 🙂 Toen las ik “Tiny vangt een vlinder”… daar ergens is het gestopt. Ik vind vlinders nog altijd vieze beesten. En neen radslag met één hand, dat is voor meisjes als Tiny, die daarbij niet op hun bakkes gaan. Mij is het ook nooit gelukt. Maar ja, ik knipte ook al de staarten van de my little pony’s van mijn Tiny-achtige nichtjes en achternichtjes af 🙂 Neen, erbij horen was niks voor ons, laten we daar maar blij om zijn!

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Je wilt niet weten hoe slecht ik mij bij tijden gevoeld heb in ‘den turnkring’. Ik heb overigens ook nog het roze mailloke gehaald. Ook met een fronske vooraan.
      Jij was toen inderdaad zoveeeeeeeel jonger! Hahahaa… grappig nu wel!
      En nee, erbij horen was inderdaad niets voor ons! 😀 Ik ben daar nu wél heel blij om. 🙂 Nu wel!

      Like

      1. pipsesippi

        Ge kunt niet geloven hoe content dat ik ben dat ik mij nooit echt bij die zieke boel heb willen aansluiten, want ziek dat was het zeker. Ik kan u nog wel een eigen aanschouwd detail uit de doeken doen van een “carnavalbal”. En als ik ze nu bekijk, stuk voor stuk, dan lach ik, heel hard, nog harder… Toen mijn grootmoeder afkwam met heet voorstel “Trommelkorps” heb ik 3 weken niet gesproken… beeld, maar geen klank… ik werd vanzelfsprekend vrijgesteld van dat onnozel gedoe. Wat een minkukels waren dat toch, dat zijn ze nog steeds. Ik werd dan ook “verbannen” toen ik plots in Mechelen aangesloten bleek te zijn, ik kan daar alleen maar blij om zijn. En kan er mij eens iemand uitleggen waarom die nog altijd zo veel “streken” hebben, gelijk wij zeggen? Want ik zie daar écht geen enkele reden toe. Integendeel, gebukt gaan onder gepaste schaamte zou hun beter staan.

        Like

      2. Sandra Berichtauteur

        Ik heb daar eigenlijk echt wel last van gehad, dat ik er niet bij paste. Het was toen ook alles wat ik kende. Had ik eerder geweten dat er nog zoveel leuke mensen zijn die mij wél naar waarde weten te schatten, ik was eerder ‘ontsnapt’. Maar goed. Als en dan hebben weinig zin, en het heeft mij in ieder geval wel geleerd dat ik mijn tijd en energie niet moet steken in mensen die dat niet waard zijn. En dat doe ik ook niet meer. Dat heet ouder en wijzer worden peinsek. 😉

        Like

Geef een reactie

