Loopwinst

Ik weet het niet heel zeker, maar toeval, dat bestaat volgens mij niet. Ik lees net dit op mijn tijdlijn van vorig jaar (op de grote boze smoelenboek):

strava-september

Bon… 8,20 kilometer op 1u07.

Heel toevallig, want vanochtend wist ik dat nog niet dat ik dat een jaar geleden ook gedaan had, liep ik vandaag ook 8 kilometer! Ik was gestart met de gedachte van er 5 te lopen, maar gaandeweg voelde ik dat de benen nog goed zaten, en dat er best nog wel iets meer kon gelopen worden. Daar bovenop vond ik persoonlijk ook dat ik maar weer eens wat meer karakter moest gaan tonen. Ik kan best, op mijn eigen tempo, wat kilometertjes lopen, dus het moest maar eens gedaan zijn met het stappen tussendoor. De temperatuur zat goed, de benen voelden best wel sterk aan (dat fietsen, dat helpt dus geweldig!), en mijn ademhaling was helemaal onder controle. De hartslag, dat weet ik niet. Ik heb de hartslagmeter weer opgeborgen nadat ik een paar weken terug weer helemaal openlag van het schuren van dat ding. Het is dat ik nog maar net een nieuw horloge heb, anders ging ik voor eentje met een ingebouwde hartslagmeter. Maar ja…

Bon, terug naar het loopje van deze ochtend. Het vertrek was wat aarzelend. Maar eens de 3 kilometer gepasseerd, vond ik een beetje mijn tweede adem en liep het best wel lekker. Zo lekker, dat ik bij 5 kilometer besliste om nog door te lopen. 6à7 kilometer? Bij 6,5 kilometer bedacht ik dan weer dat een uurtje lopen ook wel fijn zou zijn. Afgeronde cijfertjes hé, altijd leuk. Op naar het uur dus! Ik vermoedde dat ik iets van een 7,5 kilometer per uur liep. En neen, dat is niet supersnel, maar voor mij is dat wel een goed tempo. 50 minuten gelopen, nog 10. Dat ging goedkomen. Een snelle blik op mijn horloge leerde mij dat ik inderdaad aan ongeveer 7,5km zou uitkomen. Best wel jammer, want ik zou toch weleens graag die 8km/u halen. Maar dat komt wel in orde, nu een coach zijn schouders onder de intervaltrainingen gezet heeft.

rondje-vijver

En uiteindelijk… liep ik 8 kilometer in 1u02 minuten! Tadaaa!! Ten opzichte van vorig jaar is dat toch maar even goed 5 minuten winst (ok, min die 200 meter, maar 200 meter die loop ik ook in minder dan anderhalve minuut)! Dat wil zeggen dat ik dus nog altijd progressie maak. Dat wil dus ook zeggen dat ik eigenlijk wel goed bezig ben!

En die gedachte, zomaar op een zaterdagavond, die maakt mijn dag helemaal goed! Bijna 5 minuten winst begot! Wie had dat nu gedacht! 🙂

2 gedachten over “Loopwinst

Geef een reactie

