Een zomerse trainingsdag

Vandaag stond de langverwachte 14 kilometer op het programma. Ajaaaa, want ik had er vorige week 12 gelopen, en dan zou ik er deze week 14, zodat ik volgende week er 16 kan doen. Zoiets ongeveer, dat was toch het plan.

Ik vertrok goed. Ik moest mezelf ook wat aanmanen om het wat rustiger aan te doen, want als ik alleen loop heb ik af en toe de neiging om mezelf wat te ‘over’lopen en sneller te willen gaan dan ik eigenlijk kan. Volledig in het rood dus ook. Niet goed, ik weet het. Maar het ging best wel ok. Tot kilometer 4,5 ongeveer, na rondje 3 rond de Finse piste. Waren het die rondjes, altijd hetzelfde? Of was het de warmte? Hier en daar waren er wat verkoelende stukjes in de schaduw, maar toch… het was best wel heel erg warm, het zweet liep van mij af.

Dus ja, die met zijn hamertje, die gaf mij een tik. Ik besloot wat water te drinken, en daarna verder te lopen. Want ik moest en ik zou. Nah. Niet dus. Pap in de benen, en mijn ademhaling ging veel te snel. Gevolgd door de hartslag natuurlijk. Een plan B dus maar. Toch maar het bos in, om nog een paar kilometertjes te kunnen doen. Toch nog 3. Bij het terug naar beneden lopen ging het plots weer wat beter. Uiteraard ja, naar beneden lopen vergt minder inspanning dan naar boven lopen. Eens beneden ging het toch weer minder. Die 14 kilometer zouden het dus niet worden vandaag. Jammer. Misschien had ik mijn verwachtingen ook wat te hoog gezet. Misschien was het gewoon te warm. Misschien en misschien en misschien. Het is gewoon wat het is. Ik heb in ieder geval toch weer 8 kilometer in de benen. En dat is nog altijd veel beter dan niets, en het is nog altijd beter dan dat wat ik vroeger presteerde, zo op de zetel voor mijn TV. En heel raar, maar ik liep blijkbaar ook 2 keer een PR op 2 segmenten volgens Strava. En dat is dan wél weer plezant!

training dinsdag

Donderdag worden het sowieso geen 14 kilometer. Want op zaterdag staat de voorlaatste van ‘den Brabant Wallon’ op het programma. Daar zou ik in principe nog eens 12 kilometer in 1 stuk kunnen lopen. Hoop ik. Het weer wordt in ieder geval wat frisser, een beetje meer mijn weer toch. Ik heb er eigenlijk best wel zin in. Ik kan dat. Ik zou dat toch moeten kunnen. Ik hoop dat ik het kan. Al dat getwijfel! Ik maak mezelf nog weleens gek. OK ja, gekker! Ik merk het vanzelf zaterdag wel. Ik ga gewoon lopen, en er hopelijk ook een beetje van genieten. Want ik vermoed dat daar voor een stuk mijn probleem ligt: ik wil wel, maar omdat ik het zo graag wil, word ik overmoedig. Niet meer doen dus. Gewoon lopen, op mijn trage tempo. Dan komt het wel goed. Nu hopen dat ik dat tegen zaterdag niet vergeten ben. 😉

5 gedachten over “Een zomerse trainingsdag

  1. Gezond5

    Proficiat velen zouden in jou plaats heel blij zijn met die 8 km hoor,je doet het toch maar iedere keer weer!Ik duim voor je zaterdag dat gaat je zeker lukken!

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Ik weet het. Ik weet ook dat ik soms teveel verwacht van mezelf. 😉 En inderdaad, er zijn er velen die die 8km graag zouden doen. Merci voor de reality-check! 😉

      Like

  2. katrn

    Blij zijn met wat je wel liep. Volgens mij was het te snel na die verwezenlijking van 12 km lopen. Zelfs als het minder warm zou zijn. Je lichaam moet bij wijze van spreken nog bekomen van die 12. Ik zou zeggen: nog een paar keer 12 km lopen en dan wekelijks een halve km erbij of zo.
    Toch herken ik dat omdat ik ook afgeremd moet worden omdat ik altijd verder wil.
    Succes!

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Je hebt gelijk. Het plan voor volgende week is dan ook gewoon genieten van die 16 kilometer, genoeg drinken onderweg, en als het niet meer gaat, stappen. Zo zal ik de aankomst ook wel halen denk ik. 😉 Txs!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

