Glasfolie

Wij hebben nog geen gordijnen in ons nieuwe huis. Behalve dan aan het raam vooraan, waar het rolluik stuk is. Daar heb ik recup-gordijnen gehangen ‘for the time being’. Overdag mogen die gerust open, maar ’s avonds is het toch wat gezelliger als je niet op straat zit. En ja ok, het ene gordijn is wat langer dan het andere, maar mijn motto is en blijft: goede gordijnen moeten een beetje ongelijk hangen. Een motto dat overigens vlot aanpasbaar is naar andere situaties. 😉

Maar goed, geen gordijnen in een huis met heel veel glas en heel veel ramen, dat is een probleem. Dat is vooral een probleem in de badkamer. Want douchen met zicht op de straat erachter, en de straat met zicht op de badkamer, dat is toch wel nét even een straat te ver. Daar moest ik dus een oplossing voor zien te verzinnen tot wanneer er nieuwe ramen komen met ‘gedezzeld’ glas. Raamfolie leek mij perfect. Ik kocht dus 2 rolletjes: eentje met vierkantjes voor in de badkamer, en eentje met bloemen voor de kamer van de kids.

Een vierkantje knippen uit de ruitjesfolie voor de badkamer lukte perfect. Die ruitjes op de achterzijde helpen dan ook écht om recht te knippen. Het plakken was al iets minder. Hoe kwamen die luchtbubbels in hemelsnaam onder die folie? Ik had toch goed gewreven? Oepternief dus, en nog eens, en nog eens. Op de duur vond ik het wel ok. OK, maar niet helemaal geslaagd. Maar goed, het is toch maar voor even. Normaal gezien.

Over naar de kamer van de dochter. Daar mocht de folie iets groter, iets hoger. Na wat geknoei, afhalen, weer plakken, veel wrijven, en opnieuw afhalen en plakken, leek het mij ok. Alleen.. het gaf een wat claustrofobische indruk. Ik besloot dat het een kwestie van wennen was. Dat was gisteren toen ik dat besloot. Vandaag besloot ik dat het toch maar niks is, en trok ik de bloemenfolie er maar weer af. Dochterlief die weet toch van niets, want die is op scoutskamp.

Echter, de bloemenfolie leek mij wél stukken leuker dan de ruitjesfolie in de badkamer. Op naar de badkamer dus met diezelfde bloemenfolie. Herbruikbaar, stond er op de rol. Doh! Die folie, die plakte alweer tegen elkaar. Zei ik al dat ik heel erg handig ben eigenlijk? Enfin… de ruitjesfolie ging van het raam, en de bloemenfolie moest erop. Nadat ik hem uit elkaar gekregen had toch. Damn. Te groot. Nu dat weer. En waar is mijn cutter? Dan snijd ik er toch gewoon een stuk af? Scheef. Oeps. Een goede folie moet toch wat scheef zijn?  Ik zei al dat het motto vlot aanpasbaar is naar diverse situaties! Toch? Dat is gelijk die gordijnen. Ha!  Enfin, doorgaan maar. En die bubbels met lucht in. Hoe krijg ik die weg? Een gaatje in prikken? Pff… toch maar weer losmaken, en opnieuw plakken. En blijven wrijven. Wat een gedoe!

Zo moet het dan toch maar goed zijn. Op naar raam 2. Hetzelfde gedoe. Je zou nu toch denken dat ik intussen wel zou weten hoe het moet? Dit was intussen de 6de keer dat ik folie zou plakken. Die verdikseme luchtbubbels hé! Opnieuw, en nog eens, en nog eens. Tot ik het wel goed vond. En ook hier met de cutter aan het werk kon. Opnieuw scheef, of wat had je anders gedacht? Een motto is een motto, toch?

Maar… ik vind het wel geslaagd! Echt waar! Ik douche vanaf heden in een bloemige badkamer. Ook overdag, zonder gordijnen, met het rolluik omhoog! Pure luxe zeg! Die nieuwe ramen, wie heeft die nu nodig? 😉

Wat zal ik morgen eens gaan doen? 🙂

9 gedachten over “Glasfolie

  1. Gezond5

    Heel leuk om lezen zoals altijd,Een boek schrijven zou toch echt iets zijn voor jou!Ja die folie is ook niet mijn beste maatje,ik ben nog thans wel handig,maak beelden en draai potten maar zelfs een stukje folie plakken op de potjes confituur mooi doen lukt me al niet laat staan glasfolie,dus je hebt dat goed gedaan:-)

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Goh ja, een boek. Dat is echt wel een droom, maar ik vrees dat een heel verhaal in elkaar draaien toch net iets anders is dan een blogje schrijven! Heel erg bedankt voor het compliment! 🙂

      Like

  2. annick

    Ik vind dat je een wekelijkse column in een goed blad of in een krant zou moeten hebben . Je schrijft in de stijl vn Anne Davis en ja , die lees ik heel erg graag , haar uiteenzetting van dagdagelijkse dingen . Jouw verhalen , het leest zo fijn en is altijd herkenbaar . Een bevestiging van een mens zijn eigen bezigheden . Toch maar is auditie doen , allee , column’kes opsturen . Wie weet 😃? XXX

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Amai Annick, wat een compliment! Ik lees Anne ook heel graag, ik vind dat knap dat zij al jaren elke week weer een column klaar heeft. 🙂
      Auditie doen ja, misschien moet ik dat maar eens overwegen.:D:D Dikke merci! x

      Like

  3. pipsesippi

    Waart om de expertfolieplakker gegaan, écht die kan dat zonder blazen en bobbels, doet dat met een trekker en een natte spons (ge weet wel, de grote Modigliani die 3 straten verder woont vanaf nu – vanaf 15u is hij op te halen in ’t Stamkroegske 🙂 aan de vaart). Hij doet dat wel als een kleuter met zijn schaartje, met zijn tong uit mond. Hij kan ook heel goed behangen. Het probleem is dat hij aartslui is… Maar met mijn permissie moogt ge die flink sjotten onder zijn kont geven hoor. Nu ben ik niet zo voor het gebloemde, eerder voor het melkglaseffect, gelukkig hebt ge die van Ikea niet gekocht want die plakt voor geen meter (ook voor geen centimeter). En ik moet u toch zeggen dat ge van die nieuwe vensters geen spijt gaat krijgen. Minste comfort dat ge nodig hebt. (En geen watervallen uit uw dak natuurlijk)

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Jamaar, ik wist niet dat hij een expertfolieplakker was! Ik hoorde dat daarstraks trouwens nog van iemand, dat je dat met een trekker moet doen. Nu goed… in het beste geval is het max voor een paar maanden, want we zijn al offertes aan het opvragen voor die ramen. Dat is inderdaad puur comfort, en dat moet maar vooruit gaan. In ons vorige huis hebben we daar te lang mee gewacht. En ja, ik ben wat meer van de uitbundige kant hé, dus gebloemde folie, ik vind dat de max! 😀 (overigens… mijn schoon roze keuken gaat afgebroken worden. Ik bleit mij een oog uit bekans! 😉 )

      Like

      1. pipsesippi

        Oh fuck… mensen die zo’n keuken uitbreken zijn zot! Ik had ze latenzandstralen en whitewashen (kost echt minder dan een nieuwe keuken). De “folieplekker”‘ heeft laten weten dat hij “veur die van Flor” wel eens wil komen zien (impliceert niet “komen doen”), maar dat ge beter wacht tot den Dikken Dré komt. “Vensters zen delicaat!”. Had ik al gezegd dat ge hem onder zijn kont mocht sjotten? Tot hier komt hij niet (te ver). Als ge voor een offerte de credentials van den Dikken Dré moet hebben (kan donkerblauswgijsgoen – als ambtenaar in functie in kan ik donkerste der kleuren niet weegeven hier, stuur dan een mailtje of een sms-je). Hadden voor ons vorig glasdak (why did whe move? Ah ja, juist, voor den drugsdealer – 17.000 in thermopan, 50000 minder dan de echte glasklootzak….

        Like

Geef een reactie

