Fietskleding

Ik fiets tegenwoordig. Hoe dat zo kwam, dat vertelde ik hier al. Ik vertelde ook over mijn nieuwe racemachien dat niet zo’n goed racemachien bleek te zijn. Niet zo goed als in: niet rap genoeg, te weinig versnellingen. Of neen, ik corrigeer: met genoeg versnellingen, maar met te kleine tandwielen. Intussen is dat euvel opgelost, en rijd ik rond met een tweedehandsje. Een tweedehandsje dat de kilometers heel fijn wegfietst. Zalig vlooke is het, echt, ik ben content!

Maar daar wou ik het eigenlijk niet over hebben. Waar ik het wél over wou hebben, dat is de fietstenue. Want zo’n wielerploegje, dat vraagt om een tenue. Een zelfde tenue voor de hele ploeg. In dit geval: rood met zwart. Wat niet erg is, want zowel rood als zwart zijn mijn kleuren. Sjanske!

Echter! Echter! Zo’n fietstenue, die moet aanspannend zijn. Blijkbaar. Je kan niet met flapperende kleren gaan rondrijden, kwestie van de wetten van de aërodynamica niet uit te dagen. Zoiets ongeveer toch. En daar wringt het. Beetje letterlijk. Want ik ben zelf vrees ik niet zo aërodynamisch geschapen. En in zo’n aanspannende tenue, daarin zie je alles. Alles als in: elk heuveltje, elk rolletje, elk vanalles. Alles dus, quoi. En dat is voor mij wel even een mindset. Iets waar ik mij moet over zetten. Iets wat heus niet zo erg (meer?) is. Dunno. Nu, ik heb de tenue nog niet. Ik kwam namelijk net iets te laat in de ploeg, de bestellingen waren net geleverd. Oooh, zo jammer! Ik heb mij dus zelf iets gekocht. In het blauw. Ik ben dus die smurf die met die rode meerijdt. Beetje zoiets als veel grote smurfen en een gewone. Ja, kweetet… die smurfenvergelijking slaat op niets.
Maar goed, dit kan niet blijven duren. Ik voel mij een beetje de vreemde eend in de bijt, en dat is niet de bedoeling. Al is mijn fietsjasje best ook wel wat aanspannend. Ze maken die dingen nu eenmaal niet in supergrote maten blijkbaar. Dus ja… ik  moet ook aan de fietstenue. Aan de aanspannende fietstenue.

Handsome-on-a-bike

Ik heb trouwens hetzelfde probleem met loopkleding. ook dat fladdert liefst van al rond mij. Misschien moet ik daar ook maar eens vanaf stappen. Want als ik denk dat iets spant, dan word ik lastig. Terwijl anderen helemaal niet vinden dat het spant, zo op het zicht. ’t Is allemaal een beetje lastig. Mijn zelfbeeld is nooit al goed geweest, dus dat is toch wel iets waar nog heel hard aan moet gewerkt worden. Al heb ik mij, wat de fietstenue betreft, er al min of meer bij neergelegd. Ik heb dat vandaag allemaal eens goed bekeken, want er was vanochtend heel veel volk op de fiets op pad. En volgens mij ziet niemand er goed uit in zo’n strak wielerpakje. Die ene spreekwoordelijke uitzondering daargelaten, uiteraard. 😀

2 gedachten over “Fietskleding

  1. Gezond5

    Tuurlijk zijn we bezig met ons uiterlijk normaal toch,en zijn we er tevreden mee?dat is een ander vraag,maar het gaat om dat bewegen toch en dat zit super bij jou,de rest telt niet!Veel succes!

    Like

Geef een reactie

