Bananenmuffins

 

Het zijn vreemde tijden.

Zo vreemd, dat ik vandaag besloot dat ik maar eens bananenmuffins zou bakken. Ik had er namelijk al het een en ander over gehoord: superlekker, lijnvriendelijk, ideaal voor én na het lopen, lang houdbaar, invriesbaar… ideaal dus!

Ik kocht daarom een grote tros bananen en liet deze, zoals diverse recepten melden, overrijp worden. Ik lust dat eigenlijk niet, van die overrijpe bananen. Voor mij moet een banaan nog een beetje groen zijn, een beetje knapperig ook. Zo zijn ze absoluut het lekkerst. Of ik zo op die manier ook het beste uit de banaan haal, dat weet ik niet.

Maar terug over naar de muffins. Gezien ik wat probeer te lopen en te fietsen, en gezien ik ook probeer dat te combineren met wat gezonde voeding – wat de ene dag al wat beter gaat dan de andere dag – leek mij dit perfect. Havermout, eieren, bananen… echt waar, helemaal perfect!

Alleen… bleek ik het recept wat mij zo makkelijk en handig leek niet zo 1-2-3 terug te vinden. Gezien Google mijn beste vriend is (virtueel dan), besloot ik een gokje te wagen. Right. Ontelbaar veel recepten. Alleen niet dat recept waarvoor ik de ingrediënten in huis had. Ik laat in het midden of ik de nodige ingrediënten wel gekocht had (hey, ik had toch bananen én havermout én eieren in huis!), dus besloot ik maar om zelf wat te gaan experimenteren. Nu, experimenteren in de keuken is allemaal goed en wel, maar hoe doe je dat? Ik vrees dat het hier een beetje à la Swedish Chef ging…

Eieren, havermout, kaneel, zelfrijzende bloem, bananen…. de ingrediënten zaten wel goed. Denk ik. Maar ergens liep er dus onderweg toch iets mis. Wat? Geen idee. Ik zei het al: ik was aan het freewheelen, dus ik weet niet wat ik verkeerd deed.

Nochtans, ik was vandaag écht heel goed bezig. Ik had al een ovenschotel gemaakt, ook uit de losse pols, en geassisteerd bij de dochter die spaghettisaus aan het maken was. Die trofee van ‘huisvrouw van het jaar’ die had ik dus zo goed als in de pocket. Dacht ik. En toen gingen mijn muffins de oven in, en rezen ze niet. Geen probleem, ook niet gerezen muffins kunnen wel lekker zijn. Kuch… niet dus. Mijn muffins liggen dus in de vuilnisbak. Waar ze ook horen. Want ze zijn écht niet eetbaar. Maar ze ruiken wél lekker, het hele huis geurt naar banaan en kaneel.

Maar bon ja… ik geef het toe: ik ben geen held in de keuken. Ik kan een klassieke maaltijd op tafel zetten, ik kan wat ik zou moeten kunnen. Denk ik.  En mijn stoofvlees en vol-au-vent zijn ongeëvenaard. Die zet ik dan ook tot vervelens toe op tafel als er bezoek komt. 😉
Maar gebak… dat lukt mij dus absoluut niet. Neen, ook niet als ik een recept tot op de letter volg. Want dan is het de oven wel die niet deugd en nét een paar graden meer of minder geeft dan het recept vraagt. Jaja, ik weet het… excuses en zo vanal.

In ieder geval: ik snap waarom die bananenmuffins zo lijnvriendelijk zijn…. 😀 En jullie snappen vast ook wel waarom ik geen kookblog gestart ben. 😉

4 gedachten over “Bananenmuffins

  1. pipsesippi

    Bakken, ik kan het ook niet. Koken gelukkig nog wel. Mijnheer echtgenootmans heeft wél een bakkersdiploma (jaja, hij kan de living behangen met zijn diploma’s… maar dan worden die misschien nat van de lekken 😉 ) alleen heb ik daar nog niks van gemerkt…. Nu ja Hollandse patisserie, wie zit daar eigenlijk op te wachten? Ik heb ooit een appelcake gebakken… die moest ge met beitel en hamer te lijf gaan, en ik had wel het recept netjes gevolgd.

    Like

  2. Gezond5

    Je kan ook niet alles kunnen hè lopen en fietsen en en…..ik kan wel bakken en al zeg ik het zelf veel te goed,maar geloof het of niet soms zou ik echt willen dat ik niet lekker kon koken en bakken,want voor dat lijnen niet goed hoor,dus niet zo goed zijn in het bakken heeft ook zijn voordelen:-)

    Like

Geef een reactie

