Natuurlopen van Lier

Dit jaar hadden wij ons voorgenomen om “Le Challenge du Brabant Wallon” mee te gaan lopen. Deze startte zaterdag, in Nivelles. Echter, ons jongste nichtje was jarig, en 2 jaar worden, dat moet gevierd worden!

Dus ja… lopen in Nivelles en feesten in Lier, dat ging niet goed komen. Maar er was een alternatief, want in Lier zijn er natuurlijk de Natuurlopen. Enkele van de clubleden gingen al richting Lier, dus het was snel beklonken. Dochterlief en ik zouden daar de 5 kilometer kunnen doen, en mijn man de 10. Ingeschreven en betaald en vanal, en we waren er klaar voor.

Dat is… tot ik zaterdagochtend opstond en het water met bakken uit de lucht zag vallen. Van de weersprognose voor de verdere dag werd ik ook al niet vrolijk. Het regende, en dat zou het gewoon de hele dag blijven doen. We hielden er echter de moed in: misschien zou het nog wel opklaren tegen de middag? Wij dus om 12u pil richting Lier. Hoe verder we richting Kempen reden, hoe harder het begon te regenen. Dit ging zo niet goed komen. Zou de natuurloop niet afgelast worden met al dat water? Zou er wel volk zijn?

Eenmaal in Lier aangekomen was er wel degelijk volk! De parking stond overvol, en het was zoeken naar een plaatsje. Gelukkig reed er net een auto weg toen wij de rij inreden. Hoera! En die onnozelaar in zijn BMW die ons eerder de pas afsneed, die was nog altijd toerekes aan het rijden! Het zal hem varen, bijna letterlijk, nem!

Maar regen hé, veel regen. Nog steeds. Nummer afgehaald, en dan aftellen naar het startuur. En twijfels: lopen in clubkleuren, T-shirt met een longsleeve onder dus, of toch dat fluovestje er maar boven houden? Bij het buitengaan van het Cultureel Centrum in Lier vond ik het echter zo koud, dat het mij het verstandigste leek mijn vestje maar aan te houden. Sorry clubleden, de clubkleuren zijn heel mooi en helemaal mijn kleur, maar soms primeert toch het gezonde verstand! 😉

Maar… het was in ieder geval gestopt met regenen, dus we konden droog vertrekken. Als het dan onderweg zou beginnen regenen, dan was het een gevalletje pech, maar dan hadden we in ieder geval toch een stuk droog gelopen.
Wij weg dus, na de halve marathoniens. Gezien ik er toch vrij zeker van was dat ik als laatste zou eindigen, startte ik ook als laatste. Samen met de dochter. Nu, de dochter, die kan een stuk sneller lopen, maar loopt liever samen wat trager dan alleen en snel.

Bleven er nog de scheenbenen en de vraag hoe die zich bij 5 kilometer op beton zouden gaan voelen? Beton ja, want het heet dan wel Natuurlopen, en je loopt ook in de natuur, maar de dijken, die zijn verhard. Maar wonder boven wonder, ze hielden zich koest. Geen grijntje pijn, zelfs geen twijfelpijntje. En daar ben ik eigenlijk nog het meest content over. Pijnloos lopen, dat is zooo geweldig!

Maar goed… hier en daar passeerden we wat andere lopers, en na een babbeltje en een paar metertjes samen, liepen we weer door. Dat is zo het fijne aan deze Natuurlopen. Iedereen, of je nu snel of traag loopt, heeft respect voor wat de andere doet. Zo kregen wij een portie peptalk van een heer met wit T-shirt die ons passeerde, die ons zei dat we goed bezig waren, en dat we zo moesten voortdoen. Meer is er toch niet nodig? Het gaf mij in ieder geval weer even vleugels.

Vorig jaar had ik trouwens al een keer in Lier gelopen. Dat was mijn tweede jogging ooit. De eerste was Hofstade, dus dat verjaardagsloopje komt er in maart. Vorig jaar liep ik in Lier 41:35 over iets meer dan 5 kilometer. En werden wij gedubbeld, in de laatste kilometer, door de 10km-lopers. Het doel was dit keer dan ook: niet gedubbeld worden! 🙂

Lier 2015.JPG

Dus ja… onderweg werden de kilometers gechekt. Deze ronde was iets sneller, deze was iets trager. Toen we op een gegeven moment de 10-kilometer-lopers aan de overkant van de dijk zagen, gingen we roepen om te supporteren voor mijn man. De seingever gaf ons toen ook weer moed: “die aan de overkant, die moeten nog 7 kilometer, jullie nog amper 2 en jullie zijn er!” Fantastisch is dat!

En inderdaad, toen we aan de laatste brug kwamen, en even achterom keken, zagen we zelfs in de verste verte die van de 10 kilometer nog niet aankomen! Woohoowww! Wij gingen zo hard ons doel halen! Hoe hard, dat had ik zelfs nog niet eens helemaal door. Want bij aankomst tikte ik af op ongeveer 36:50. Misschien op een paar seconden minder, maar ik was weer vergeten af te tikken onder de aankomstboog. Niettemin: goed 5 minuten winst! Ik was – en ben- superblij! Eindelijk nog eens een pijnloze 5 kilometer, én 5 minuten van mijn tijd af. Als die verbetering zich jaarlijks voortzet, dan worden dat Olympische Spelen binnen zoveel jaar en zoveel kilo’s! Bij de masters +80 dan. *vierdubbele knipoog*

Lier 2016

Oja, er zijn ook nog foto’s. Die van vorig jaar, tegenover die van dit jaar. Serieus… ik weet eigenlijk niet waar ik het meest trots op ben. Maar trots ben ik.  Want dit ben ik, en dit heb ik toch maar mooi gedaan! Aha!

142554586048571300_resized

Natuurlopen Lier februari 2015

P1030519

Natuurlopen Lier januari 2016

4 gedachten over “Natuurlopen van Lier

  1. pipsesippi

    Ik blijf het zeggen: de marathon van New York… ooit 🙂
    En die kaartjes ga ik pikken, ik denk dat mijn hond ook een natuurloper is. Verder kan ik geheel bevestigen dat het zaterdag de hele dag compleet strontweer is geweest in de Kempen 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Sandra Berichtauteur

      Ha! Tegen dat ik 80 ben moet dat lukken ja. Maar dan zal het ene hier moeten zijn in de gebure…
      Er zijn ook kaartjes van de 10 en de 21 kilometer mocht je interesse hebben. Die zijn nog meer natuurloop. 😉

      Like

  2. Pingback: En ja hoor, daar zijn de scheenbenen weer! | My thoughts are like butterflies

Geef een reactie

