Gezellig, die file!

5u, de wekker. Damn, pokkevroeg. Toch nog efkes 10 minuten snoozen, dat moet kunnen. 5u10. De wekker. Opnieuw. Zou ik??? Neeeeee! Ik moet er NU uit, ik moet NU douchen, en dan vertrekken, dan ben ik de files voor. Relax max! Zoiets.

Enfin, of dat was toch het plan. En dat plan, dat ging goed. Tot 6u45 toch. Want net voorbij Breda, op de grens van “halfweg richting Amsterdam”, aan het tankstation, daar ging het dus toch al mis. File! 6u45, en ik stond al in de file! Een lange file, die al net achter Breda begon. Zucht, blaas…. al zou mij dat niet helpen. De file volgen dan maar, er zat niks anders op. Muziekje erbij, nieuwsberichten erbij, weerbericht erbij…. en 3 kwartier later dan gepland op bestemming.

De terugrit dan. 17u15, wagen in, GPS gevraagd hoe lang het zou duren, en hoera! 19u30. Perfect om nog wat te gaan drinken met de mannen na hun looprondje!
17u25… amper 200 meter verder.
17u35… toch al 300 meter verder.
17u55… goh… zijn dat nu al 2 hele kilometers die ik gereden heb?
18u25. 5 kilometer! Ik kan dat sneller al lopend, ik heb hier geen auto voor nodig.
Bedenking: misschien had ik vanochtend de auto hier ergens moeten parkeren en te voet komen? Ik had nu bij het terugkomen al voorsprong gehad!

OK goed.. het is wat het is… file. Alweer. Ajax speelt. Jeuj! En er zijn 2 concerten. Jeuj! In de Ziggo Dome spelen de Foo Fighters. Jeuj! En de Editors in de Heineken Music Hall. Jeuj! En jeuj! En hoera! Wat een idee ook om dat allemaal op 1 en dezelfde dag te organiseren.
En dan nog Foo Fighters op de radio, ’t is er wat over. Alle kwartieren zowat. Ik moet wat anders.

Mijn telefoon, redder in nood. Via de cloud heb ik daar wat muziek opgezwierd. Wat kan ik luisteren? Wat zal ik luisteren? Wat moet een mens ook anders in de file, behalve dan muziek kiezen? Muziek verzacht de zeden ook zeggen ze, dus perfect! Plus, ik las in de Flair, of was het in de Libelle (ja, die boekskes die bij de tandarts en den doktoor liggen hé!) dat je de tijd die je in de file staat als me-time moet gebruiken. Dan gaat dat allemaal beter vooruit, en dan maak je je ook niet zo druk. Top tip! Muziek dus!
Eens zien… iets vrolijks? Iets melancholiek? Iets rockend? Iets metalig? Pff.. kiezen, verliezen… oh wacht. The Mission, daar had iemand dinsdag een T-shirt van aan. Ik zal die nog eens opzetten.

1969… oeww… da’s zo’n nummer om het gaspedaal dieper op in te drukken. Probleem. Groot probleem. Want dat kan niet. Of toch niet hier en nu. Tenzij ik mijn voorganger een kuske wil geven. Niet dat ik daar zin in heb… dus doen we toch maar niet. Meebrullen, dat kan natuurlijk wél!
It’s 1969 ok
War across the usa
Nothing here for me and you
Another year with nothing to do

OK, hoe ver zijn we intussen? Komt knooppunt Amstel intussen al wat dichterbij? Pff.. alles rijdt precies, behalve mijn rijvak. Het is toch ook altijd hetzelfde.
Sell me down the river
And out to sea
Cast me adrift and set me to sail
Just one last kiss before raising hell
Beyond the pale

Oh man… nu hier ook al file of wat? Na het knooppunt zou het toch weer moeten rijden? OK… zen Sandra, zen! Het is wat het is, je kan er niet overvliegen, gewoon volgen. Go with the flow. Wat zegt de GPS intussen? 20u15. Dat zal nipt worden om nog iets te gaan drinken. Heel nipt. Doemme toch!
Hoe lang ben ik nu eigenlijk al onderweg Goh… ik heb toch al 25 kilometer gereden, op goed anderhalf uur. Zooo goed bezig! En waar is dat tankstation? Want met al dat filegedoe, hoog water.
Voor de tunnel, daar is nog een tankstation. Eerst eentje aan de linkerkant, en dan wat verder dat aan de rechterkant. Hmz… ’t is precies toch nog wat verder dan ik dacht. Misschien moet ik mij toch al helemaal rechts zetten, dat ik er niet voorbijrijd?
Amai… wat ne zemmelaar voor mij. En met al die pakken in zijne auto zie ik ook niks meer. Zou ik hem nog voorbij kunnen voor het tankstation? Langs de andere kant: wat win ik daar dan mee? Aja, minder frustratie. Da’s ook al iets. Oooo… tankstation, ik moet er binnen 600 meter af.

Waar kan ik hier parkeren? Ah… daar is de parking. He, verdorie. Ik had dichterbij moeten gaan staan, nu moet ik toch nog 150 meter stappen. Onnozel.
OK goed, we zijn er weer, we kunnen er weer tegen. Heee, en het rijdt helemaal vlot nu. Op naar huis dan maar, nog 175 kilometer meer te gaan. Tsjakka!
The heat of your breath carving shadow on the mist
Every angel has the wish that she’s never been kissed
A broken dream haunting in your sleep
And hiding in your smile a secret you must keep, love
Cuts you deep
Love breaks the wings of a butterfly on a wheel

Bam! Deze komt weer binnen. Hoe komt dat toch? Waarom dit wel, en een ander liedje niet? Wat maakt dat dit zo hard binnenkomt, en andere gewoon afketsen? Ik zet het nog een keertje op… tijd genoeg, ik moet toch nog een stuk rijden.

Hehe.. Utrecht voorbij, de brug over, en dan mag ik weer 120 rijden. I wish. Want inderdaad… ook hier: file! Een dikke rode streep op de GPS. En ineens er weer een hoop minuten bij. Gedoe. Blegh. Het houdt hier niet op. Het is nochtans al redelijk laat. Is 19u nu nog een uur om in de file te staan? Moeten die al niet allemaal thuis zijn? Altijd hetzelfde… maar goed… eens het 3-baansvak overgegaan is op 2 vakken zal het wel beteren. En goh… heb ik nu écht zomaar vanzelf het snelste rijvak gekozen?
2 vakken… okeeeeee… het zou sneller moeten gaan nu. Zou moeten. Als en dan. En waarom doet het dat dan niet? Waarom tuffen wij nog altijd tussen 30 à 40km/u? Zo geraak ik helemaal nooit voor middernacht thuis natuurlijk!
Just like a runaway train
And it blows me away
Just like a hurricane
You can make me happy and I hope you feel the same
You make me feel just like a child, a child again

OK, Gorinchem voorbij. Spreek uit: Gorkum. Jaja, dat Nederlands, ik krijg het onder de knie. Ho is stop! Stop? Alweer? En waarom nu midden op die brug? Schoon die rivier ja, als het licht is en ik iets zie. Nu… pfff… “Jezus redt”. O jaaaa??? Waarom sta ik dan nu stil op deze brug?
Komaan mannekes, rijden, rijden! Ik heb er hier schoon genoeg van! Ik ben al goed 2,5u onderweg, en heb nog niet eens 100 kilometer gereden!

Resurrection. Toeval? Dat bestaat niet! Allez ja, dat zeggen ze toch. Sacrilege… neehee, toeval, echt niet!
Sacrilege, burning
On the funeral pyre
Sacrilege, toss and turn
On the cross to burn

Enfin bon ja… het wordt hier maar later en later. Ah, een bericht op het bord over de weg. Knooppunt Galder, +9 minuten! Nog eens 9 minuten erbij! OK, Zonzeel dan maar. Dat is iets verder rijden, maar wél rijden. En misschien kan ik dan ook wel iets sneller rijden, want daar mag ik 130km/u. Zie… al die ritten naar Nederland, op de duur weet je beter hoeveel je waar mag dan in la Belgique!
Regen. Dat ontbrak er nog aan. En ruitenwissers die meer nat achterlaten dan ze wegwissen. Allez vooruit, morgen nog maar eens noteren dat de ruitenwissers versleten zijn. Gevaarlijk eigenlijk wel. Op zo’n donkere weg in de regen met slechte ruitenwissers. Zie ik wel genoeg? Of zijn dat mijn lenzen die wat raar doen? Misschien toch maar wat trager rijden? Pff.. ik heb er hier eigenlijk schoon genoeg van. En ik ben nog maar halfweg!

Bon, ik zal maar eens bellen. Bellen om te zeggen dat ik er niet meer zal geraken om nog eentje mee te drinken. Allez ja bon… als de GSM meewilt natuurlijk. Misschien niet weer mijn beste idee, bellen in de grensstreek, net als de telefoon besluit om over te schakelen van Vodafone naar Proximus. Maar wedden dat de rekening toch mét roaming zal zijn? Geen aansluiting. En mijn bluetooth valt ook weg. Gedaan met de muziek. De stilte overvalt mij. Geen zin in radio. “Audio playing” zegt de display mij. Ja, alsof ik dat niet weet! Alleen, de audio speelt dan wel, ik hoor niks.

Ah, de telefoon, die werkt wel weer. Ik wil mijn beklag doen, over 100 kilometer rijden op 3u, en wordt eigenlijk uitgelachen. Misbegrepen, dat ben ik! Iemand anders aan de telefoon. Dat ik dan maar wat muziek moet opzetten. Ja, hallooooooo! Die muziek moet dan wel meewillen! En dat ik anders maar Radio 3 moet proberen. *zucht* Vrienden! Soms zou je ze…. ‘fuck you’ toeroepen. Wat ik dan ook gedaan heb. Ha!
En dat ik toch ook maar voorzichtig moest zijn. Voorzichtig? Ik? Ik ben toch de moeder van de porseleinenkast? Na het afdrukken van de telefoon (handsfree, uiteraard), wierp ik toch maar een blik op de snelheidsmeter. Oewie… ja. Misschien zou het met wat minder ook wel lukken. Zie! Dat komt ervan hé! Van in de file te staan en opgedraaid te geraken!

En die muziek! Muziek! Muziek moet ik. Ik moet tanken ook. Dus op de parking ga ik ook die muziek fixen. Eerst tanken, dan plaspauze, dan muziek. Ik heb eigenlijk ook wel een hongerke. Zou ik niets kopen in dat winkeltje? Of een kom soep gaan eten? Nee nee nee! Karakter Sandra, karakter! Het zit er best wel, toon het nu ook!
Niets gekocht. Weer in de auto. Muziek ook weer gefixt. The Mission, ik ga er gewoon mee door. Ook omdat ik geen zin heb in wat anders eigenlijk.
Walking the tight wire, can’t look down
Strung out high, above you all
Faithful wind blows through this land
Howls my name, Hell is my fall
Over this land, all over this wasteland

Hehe, Antwerpen gaat vlotjes dit keer. Dat dat door de herfstvakantie komt, dat negeer ik. Dit is mijn geluksdag, ik vlieg de ring van Antwerpen over. Allez ja… vliegen. Tegen 100km/u toch. Ojee… blauwe zwaailichten… iedereen gaat weer afremmen. Nochtans, die zwaailichten rijden ergens ver voor ons. Waarom dan nu afremmen?
Pfoeh.. eindelijk! Craeybeckx onderdoor, bijna thuis.

Bericht op de GPS: dat ik moet opletten voor een spookrijder tussen kilometerpaal zoveel en zoveel in Ranst? Ranst? Ranst? Ik ben ei-zo-na in Zemst! Ik ga nu écht niet meer naar Ranst!
Het is bijna 21u ook al. Wat maakt dat dit toch wel de langste tijd is die ik gezet heb op Amsterdam-Vilvoorde. 4u ongeveer, voor 200 kilometer. Een kind kan de rekening maken.

Records, ze zijn er om gebroken te worden! Maar goed.. intussen wel weer helemaal into The Mission. Morgen nog eens, denk ik. Allez bon ja… de muziek, niet de file. 😉

(alle lyrics: (c)The Mission)

2 gedachten over “Gezellig, die file!

  1. Marianne

    haha, Sandra, zo herkenbaar, ik ben normaal een rustige persoon, maar o wee als ik in de file terechtkom, ik verander in een duivelin volgens mijn jongste dochter, en ik kan het niet ontkennen, het doet wat met een mens, dat aanschuiven …

    Like

Geef een reactie

