Word Fit, 1 week verder

Zo, 1 week nadat ik mij impulsief inschreef voor het “Word Fit”-voedingsprogramma.

Wat is nu de stand van zaken?

Wel… ik ben nog altijd aan het invullen. Wat eet ik, wanneer, wat was ik aan het doen tijdens het eten… die dingen. En ja, dat is best wel confronterend.
En neen, het is toch niet helemaal hetzelfde als je dagboek invullen bij WW. Want daar vul je in wat je gegeten hebt, en krijg je het aantal punten wat daar tegenover staat. Teveel gegeten? Dan gaat het van je weektotaal af.

Dit, dit is anders. Dit gaat écht over gezond leren eten. Dit gaat over stilstaan bij je eetgewoontes. En daar zitten best nog wel wat dingen die voor verbetering vatbaar zijn.
Dat wijntje bijvoorbeeld, zo ’s avonds. Een beetje uit gewoonte denk ik. Want waarom drink ik zo’n wijntje? Wanneer drink ik dat? Omdat het lekker is ja. Maar het is toch niet omdat iets lekker is dat je het alle dagen moet eten/drinken?
Koffie? Hoeveel keer moet ik niet invullen dat ik koffie gedronken heb? En die chips zo ’s avonds, zelfs al is het maar een handjevol. Is dat echt nodig? Waarom eet ik dat?

En dat “gesjnotsjter”. Waarom doe ik dat op zaterdagnamiddag, terwijl ik op weekdagen alles onder controle heb? Is dat omdat ik op zaterdag een pistolet als lunch heb, en daardoor vanzelf een “creuxke” krijg in de namiddag? Want doordeweeks, als ik werk, eet ik groenten uit de saladbar op het werk. En dan heb ik geen hongerke om 16u in de namiddag. Zo raar!

Dus ja, dat zijn allemaal toch wel dingen om een beetje bij stil te staan. Om heel veel bij stil te staan eigenlijk. Wat eet ik, wanneer, en vooral: waarom?

Nu… het goede nieuws is: sinds ik met het “Word Fit”-programma gestart ben, let ik uiteraard weer beter op wat ik eet. Want ik wil ook niet teveel beschamende dingen in mijn dagplanner noteren. En dus probeer ik het toch al een beetje goed te doen. Doe ik het echt goed? Waarschijnlijk niet. Eet ik genoeg? Eet ik teveel? Eet ik te weinig? Eet ik niet te vettig? Of ben ik te rigoureus? Geen idee. Echt niet. Feit is wel dat de kilo’s die ik bij was de afgelopen weken, dat ik die weer allemaal kwijt ben. Meer zelfs… zaterdagochtend zat ik op mijn laagste gewicht in meer dan 20 jaar. OK ja, ik geef toe: dat was wel na het lopen. Maar ik had toen ook al wel ontbijt gehad, én een paar glazen water gedronken. Maar toch… 4 kilo op 1 week, dat is echt wel van de zotte.

Niet dat het zo zal blijven hoor… gisteren en vandaag bijvoorbeeld ben ik al gigantisch uit de band gesprongen met mijn “gesjnotsjter”. Al heb ik vandaag wel een soort van excuus, wegens 19de huwelijksverjaardag. Dus ja, daar hoort toch wel een cavaatje bij. En een wijntje, en lekker eten. En iets extra’s in de namiddag. Zoiets ongeveer.  Al is dat lekker eten toch best wel gezond geweest: kalkoenstoverij, aardappelschijfjes in de oven met een bouillonsausje en gestoofd witloof. Morgen zal het dus even geen -4kg meer zijn. Maar dat is geen probleem. De focus is ook niet “gewicht verliezen”, doch wel “gezond eten” (en eventueel daardoor gewicht verliezen).

Dus ja.. we zijn goed bezig, denk ik. Vermoed ik. Hoop ik. Ik ben er in ieder geval wél mee bezig.
Daarstraks kreeg ik trouwens nog een heel leuk complimentje van een hele fijne dame die vroeg of ze mij nog eens goed kon bekijken, “want met al die kilo’s die er afvliegen”.
Wat eigenlijk raar was, want sinds de laatste keer dat ik haar gezien had, was ik niet meer afgevallen. In kilo’s dan. Want zij vond dat ik er toch wel weer slanker uitzag.

SAMSUNG CSC

Foto van de vorige oefencross 2 weken terug

Dat, en het feit dat ik vanochtend voor mijn normen supergoed gelopen heb op de 2de oefencross… meer is er écht niet nodig om mijn zondag te maken! 😉

Op naar de volgende “Word Fit”-week! )

12 gedachten over “Word Fit, 1 week verder

  1. gezond5

    Wauw!proficiat met je min 4 kg je bent super goed bezig!en de oefencross super toch?je ziet er wel weer een mooi verschil uit op de foto hoor,wees maar heel trots op je zelf,ik heb heel veel bewondering voor jou!veel succes nog!

    Like

  2. wwliesje

    Geweldig Sandra! De positiviteit en motivatie spat er vanaf! Bewust bezig zijn met wat je allemaal in je mond stopt en waarom, kan inderdaad een grote eye-opener zijn! Proficiat met je mooie min en doe zo door!

    Like

  3. frank_s

    Hey, proficiat met je huwelijksverjaardag. Zo te horen heb je de “swung” teruggevonden en hebben die 4 kilo eraf voor een extra boost gezorgd. Succes!

    Like

  4. pipsesippi

    Dapper… Als ik alleen al voor vandaag moest invullen hoeveel koffies ik binnengekapt heb zat ik toch wel zeker aan een getal met 2 cijfers…. Maar ja, het was hier dan ook grote stress- en expertisedag voor de rechtzaak. Dan mag dat he. Nu heb ik groene thee, ’t schijnt dat dat gezond is 🙂

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Ja, ik heb dat ook horen zeggen, dat van die thee! Hopelijk alles goed verlopen op de expertisedag, ik blijf duimen (jaja, ik weet dat dat onnozel bijgeloof is 😉 )

      Like

      1. pipsesippi

        Duim maar op, baat het niet, schaadt het niet. Het is goed verlopen, mijnheer echtgenootmans heeft de honneurs waargenomen aangezien hij “technisch chinees” verstaat. Me myself was een koffie gaan drinken met de hond, en nog een koffie, en nog een wandeling, en de hond nog laten knuffelen door het halve politiekorps omdat ik daar nog iets moest binnenbrengen… Ik heb dus mijn best gedaan 😉

        Like

  5. Marleen

    Da wordt potverdekke wel de moeite hé hoe je erbij loopt.Ik ben stikjaloers dat ik ni zo kan lopen !Spijtig, kapotte knie…pff.En stiekem trek ik er me wel aan op : afvallen is één maar zo blijven en
    verder doen op de ingeslagen weg dat is een ander paar mouwen, niet alleen voor jou hoor !Je schrijfsels zijn echte juweeltjes waarvoor dank, nogmaals.Een lach en een traan in één potteke soms.Groeten, Marleen.

    Like

Geef een reactie

