Het ontbijt #boostyourpositivity

Bon enzo.. een paar dagen terug liep ik hier nog luid te verkondigen dat ik niet meedoe met opdrachtjes, dat dat niks voor mij is, dat ik mijn goesting moet kunnen doen.

En toen ging ik wat rondklikken (alles beter dan te gaan strijken), en kwam ik via-via terecht op #boostyourpositivity. Ik las wat her en der, klikte hier en daar wat door, enzo… enneh.. och ja, ik heb dan toch maar besloten van mee te doen.
Want als er iets is waar ik goed in ben, dan is het in het boosten van positivity! Het is eigenlijk jammer dat ik er mijn job niet van kan maken, want ik denk dat ik een heel succesvolle positivitybooster zou zijn.

Het eerste onderwerp past overigens perfect binnen mijn interessewereld. Het ontbijt en de bijhorende ochtendspits! Tadaaaaa! Als er nu iets is wat hier heel rustig verloopt, dan is het dat wel. Niet dat dat altijd zo geweest is, maar al doende hebben de kids en ik een soort van routine ontwikkeld die perfect loopt. De clou zit hem er gewoon in dat we elkaar met rust laten. En voor ons werkt dat perfect. Het helpt natuurlijk ook dat de kids al wat ouder zijn, 13 en 18. Hier dus gelukkig geen peuter- en kleutergevechten meer, iedereen weet wat van hem of haar ’s ochtends verwacht wordt.

Het ontbijt zelf, dat eet ik eigenlijk op het werk. Het zit ‘m namelijk zo: toen ik nog naar de Weight Watchers-cursussen ging, werd er daar ook over het ontbijt gepraat. Een ontbijt wat voor mij liefst bestond uit 2 boterhammen met boter en kaas. En mosterd. Alle andere ontbijten waren niet goed genoeg, en daar zou ik zeker niet genoeg mee hebben, en ik zou honger krijgen in de voormiddag… les excuses, quoi. Maar boterhammen mét kaas én boter, dat zijn puntenvretertjes (bij Weight Watchers worden er geen calorieën geteld, doch wel punten). Voor mijn ontbijt was ik dus altijd al goed 8 punten kwijt (ter referentie: om af te vallen is het minimum aantal punten wat je bij WW krijgt 26). Ik kreeg dus ook al een suikerdipje rond 10u30, en dan at ik nog een wafeltje. Weer punten, inderdaad. Maar ik zag het niet, wat ik verkeerd deed. Oogkleppen, ze dienen voor iets.

De WW-coach stelde ons een ander ontbijt voor. Eentje met yoghurt. Ik was gelijk sceptisch. Want ja, tuurlijk zal je daar genoeg mee gegeten hebben, met wat yoghurt. Not!
Echter, die yoghurt werd nog aangevuld met een appel (geschild) met wat kaneel over, die in de microgolfoven gezet werd. Dus appel en yoghurt samen, en dan, als een soort van kers op de taart, daar havermout over. Voor 5 punten!

Nu, havermout was nooit echt iets wat ik tot mijn favorieten rekende. Vroeger maakten mijn ouders dat weleens, maar ik lustte het eigenlijk niet zo. Maar ik besloot het toch te proberen. En heel onverwacht ging er eigenlijk een beetje een nieuwe wereld voor mij open. Ik vond het lekker. Een beetje zoals appeltaart, maar dan gezonder. Het mooiste was eigenlijk dat de suikerdip uitbleef. Ja, honger kreeg ik wel, als ik mijn havermout om 6 à 7u ’s ochtends at, maar géén goesting in iets met suiker. En dat was nieuw! Maar ik moest wel iets voor dat hongergevoel vinden. Dus nu doe ik het anders. Ik eet, helemaal fris en fruitig na mijn ochtenddouche, een stuk fruit. Appelsien, pompelmoes… zoiets. Dat boost niet alleen mijn eigen positivity, maar ook een hoop andere dingen.

Daarna kan ik er best wel tegen tot een uur of 10. Of ik dan met de auto of met de fiets naar het werk rijd maakt dan ook niet uit. Het was weleens anders. Ik reed ooit, toen ik nog niet zoveel met de fiets naar het werk reed maar eerder uitzonderlijk, een keer ‘nuchter’ naar het werk. Zwarte vlekken heb ik gezien! Waarschijnlijk niet alleen omdat ik niet gegeten had maar ook gewoon dat stukje fietsen niet aankon, maar bon…. things change,, en soms changen ze naar beter! Maar dit even terzijde.

In ieder geval: om 10u roept mijn maag nu *knor knor*, en dat is hét moment om mijn schoteltje met havermout boven te halen. En eerlijk? Het ziet er niet uit. Alsof het al een keer gegeten is ja… maar toch… ik vind het megalekker, en het helpt mij om de ochtend verder door te komen. Want om 10u is het echt nog eens 3u tot aan de lunch. Dat maakt dat ik ‘ s ochtends zo toch een uur of 6 te overbruggen heb. Oja, ik zie ineens waar vroeger al die extra kilo’s vandaan kwamen!
Nu heb ik telkens een gezonde voormiddag (uitzonderingen met koffiekoeken daargelaten natuurlijk) zonder suikerdipjes, en als ik dan ook nog eens naar het werk gefietst heb, dan kan ik de wereld aan! Allez ja, of toch een deel van die stapel werk die op mijn bureau op het werk ligt te wachten. 😉

10 gedachten over “Het ontbijt #boostyourpositivity

  1. Patrick Vansteenkiste

    Havermout staat mij al sinds een aantal jaren als favoriet ontbijt genoteerd. 300ml sojamelk, 30g havermout, soms een koffielepeltje vanillepuddingpoeder, of caramel, of chocolade, of bananensmaak (keuze genoeg) aan de kook brengen en klaar. Soms doe ik er een gemalen notenmix bij (klein beetje) of fruit en ik kom gans de voormiddag door.
    Bij mij zijn vooral de avonden HET probleem. De avonden die je voor de TV doorbrengt …
    Ik heb nog eens een aantal van je verhalen hier opnieuw gelezen enkel en alleen om mijzelf terug te overtuigen om de kilootjes die er de afgelopen maanden bijgekomen zijn door niet meer te kunnen lopen er terug af te werken en het ziet er naar uit dat het werkt want de beslissing is genomen: STOP aan de chocolade, STOP aan het zelfmedelijden, en we GAAN er terug voor.
    Tenslotte moet ik volgende lente mee kunnen met onze kampioene (en niet alleen in positivityboosting).
    Bedankt Sandra om mij er terug aan te herinneren waarvoor we het doen.

    Liked by 1 persoon

    1. Sandra Berichtauteur

      Ik moet eigenlijk nog eens verder met dat verhaal over dat gewichtsverlies. Want dat is nog niet af, en eigenlijk ook nog altijd ongoing. Ik ben er nog lang niet Patrick, nog een kilo of 20 minder zou ook hier geweldig zijn. Net als jij zijn bij mij de avonden killing. Zeker nu het weer wat killer wordt ’s avonds… wijntje erbij. En met dat wijntje dan iets om te knabbelen… Ik doe met je mee vanaf nu: neen aan het zelfmedelijden, en er terug voor gaan. Er kan voor het einde van het jaar best nog wat af. En het zal nodig zijn, voor al die loopuitdagingen die nog staan te wachten! 😉 Go go go! 🙂

      Liked by 1 persoon

  2. pipsesippi

    Ik ontbijt tegenwoordig met zwarte koffie en af en toe een banaan. Heb dat lang met yoghurt en kwark gedaan. Mijn havermouttrauma is nog een beetje te groot om daar al een te beginnen 🙂 Maar als kind kregen wij “pierenpap” als ontbijt, da’s op basis van karnemelk. Ik vond dat ook wel heel lekker, maar het recept heb ik niet. En als je “pierenpap” googelt… nu ja, niet het recept dus 🙂

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Iets met karnemelk, dat zegt mij ook iets, maar ik weet het ook niet goed wat. Ik vraag het eens na, thuis. Misschien weten zij het nog! (en eet ook eens wat meer dan een banaan ’s ochtends, da’s beter 😉 tot daar het vingertje! 😉 )

      Like

      1. pipsesippi

        Ik eet 2 bananen, ik deel die met de hond, die is ook zot van bananen. Ja vraag dat eens aan elle ma. Pierenpap noemden wij dat (dan lag er macaroni in) maar we aten die meestal zonder macaroni en dan bleef ze pierenpap heten.

        Like

  3. pipsesippi

    Allez, speciaal om u en uw vingertje een plezier te doen heb ik mijn man zijn yoghurt gepikt, een een paar lepels van zijn supergezond cruesligedoe. Ik ga het proberen binnen te krijgen…. Ziet eruit alsof het al eens gegeten is.

    Like

  4. frank_s

    Zo deed ik het dus ook… 4 sneetjes brood met beleg of choco en dan om 10-11u echt honger (goesting) naar die grote suikerwafel en dan om 12u weer 4 sneetjes broog met beleg en als ik niet goed oplette stond ik rond 15u weer aan die automaat voor een wafel… neenee, geen suikerwafel hoor, een chocoladewafel. Ik weet dus ook waar de kilo’s vandaan kwamen.
    Die havermout met appel en kaneel heb ik ook geprobeerd en ook al een keer met banaan en koffielepel honing…. niet echt mijn ding maar wel weinig punten 🙂
    Dus nu geregeld toch die havermout als ik weet dat avondeten veel punten zal zijn ofwel boterham meet banaan, dat vult ook goed en heb ik uren geen honger. dan rond 10-11uu een yoghurtje en kan weer verder.
    Voorlopig kan ik het me nog permitteren om ontbijt van 8-10p te eten maar langzaamaan moet ik toch naar iets anders op zoek maar komt wel goed.

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Wauw, een ontbijt van 8-10 punten, dat kan ik mij dus niet meer permitteren. Vroeger wel, ik ben gestart aan 37 of 38 punten denk ik. Nu nog 27, dus ik ben bijna aan het minimum. Er zullen vast nog wel lekkere alternatieven zijn voor havermout. Overigens, heb je al eens havermoutpannenkoekjes geprobeerd? Die smaken naar gewone pannenkoeken, maar met een pak minder punten! Supergezond, en ook vullend!

      Like

Geef een reactie

