Zenuwen voor de ‘wedstrijd’

Lap! ’t Is weer van datte!
Toen ik met dat start-to-runnen begon, ergens heel lang geleden vorig jaar, was het doel 5 kilometer lopen. 5 kilometer, die bevestigd moesten worden op een ‘wedstrijd’. Een jogging. Ik had het al zitten uitstellen in december, maar uiteindelijk moest het er toch eens van komen. De jogging in Hofstade werd mijn eerste échte jogging ooit! En oh boy… wat was ik nerveus die dag! Ik ga dat nooit vergeten! Amper kunnen eten, laat staan drinken… en dan nog gingen mijn darmen protesteren. Neen, dat ik niet voor de ‘win’ zou gaan, dat wist ik, maar winnen was in mijn geval

  • uitlopen
  • niet stappen
  • binnen zijn voor de eerste van de 10 kilometer zijn eerste rondje gelopen had (die trouwens een half uur na ons startten)
  • niet de laatste zijn

En dat lukte. Zij het nipt. Maar toch… het gevoel bij aankomst, de welverdiende beker thee, de superlekkere appel… het was een dag met een gouden randje.

Sindsdien liep ik nog wel een paar van dergelijke joggings.

  • Averbode, 4 kilometer. Daar vergaten ze mij begot toch wel op te nemen in ‘den uitslag’ zeker? Bummer, het was alsof ik niet gelopen had. En ik was begot in de laatste kilometer nog wel iemand voorbij gegaan!
  • Lier, 5 kilometer. Superleuke jogging. OK, ik was de laatste, maar de felicitaties bij aankomst van lopers die mij voorgegaan waren, en gewoon het feit dat ik het gewoon gedaan had, was het wel waard.
  • Bern, 4,8 kilometer. Super nerveus. Nog nerveuzer dan die eerste jogging. Ik moest bergaf. En bergop. En serieus bergop! Maar ik liep een toptijd, en was apetrots op mezelf!
  • Carolusjogging in de Borgt, 4 kilometer. Niet zolang na mijn heupblessure, niet geweldig veel getraind na mijn verplichte 2 weken rust. Maar toch… dat lopen, dat lukte gewoon. En dat applaus bij mijn aankomst door de 8-kilometerlopers die vertrekkensklaar stonden: onbetaalbaar!

Dwars door Mechelen

En nu ben ik dus ingeschreven voor de 5 kilometer van “Dwars door Mechelen”. Vorig jaar, toen ik rond deze tijd nog maar 3 x 7 minuten liep, lukte het nog niet om deze mee te lopen. Toen wou ik er gewoon bijhoren, bij al die lopers! En a, dit jaar zou het eindelijk wel moeten lukken, want ik loop nu toch al enkele maanden 5 kilometer. De laatste weekjes zelfs iets meer, 6 tot 8 kilometer. Dus ja 5 kilometer voor het goede doel (de nieuwe scoutslokalen van Scouts Thila Coloma), dat zou een pies of keek moeten zijn.

Zou moeten zijn. Uhu. En inderdaad. Want ze zijn er weer: de zenuwen. En de faalangst. De angst om die 5 kilometer niet te kunnen uitlopen, de angst dat ik moet stappen, de angst dat ik een spierkramp ga krijgen en niet ga kunnen verder lopen… om zot van te worden! En dat terwijl ik gewend ben te lopen op een veel lastiger parcours. Bergop én bergaf. Vorige week had ik zomaar 173 hoogtemeters gelopen op 20 kilometer. 20 kilometer, op 1 week tijd! Dus 5 kilometer op een vlak parcours, dat moet ik toch gewoon kunnen?

Maar ja… gisteren begon het al, op training. Ik dacht van: ik doe gewoon wat rondjes Finse piste, niet teveel, en dan komt dat goed. 1 rondje, anderhalf rondje… wat is dat in mijn kuiten? Moet ik nu niet stretchen? Oew.. normaal gezien, als ik hier aan de vijver ben, heb ik mijn ademhaling wel onder controle. Waarom nu dan nog niet? Waarom hijg ik nog zo? En aan mijn knie… wat voor pijntje is dat nu weer? Pff.. het gaat voor geen meter vandaag. Zou ik niet beter stoppen? Of stappen, dat zal makkelijker zijn. Ok, lang genoeg gestapt, misschien moet ik toch maar weer lopen?Lopen, puffen en blazen… oewie… ik kan en mag nu niet stoppen, ik word aangemoedigd, mensen kijken. Toch maar even doorlopen nog. Tot ik uit het zicht ben toch. Ah… ze zien mij niet meer. Maar ja, ik ben nu al zover. Ik zal toch nog maar even doorlopen zeker, het gaat precies wat beter? Beuh… neen, het gaat niet beter. Wat een gehijg! Oh, nog 800 meter en ik heb 6 kilometer! Bon… ik zal die dan maar uitlopen zeker? Even kijken… bos uit, piste rond.. ik ga er waarschijnlijk nét niet geraken. Nog 200 meter…. dedju… dan toch nog maar een minirondje. Afgeronde rondjes, heel belangrijk!

Ik weet het niet… ik weet het niet. Ik leg voor mezelf misschien de lat weer te hoog, en ga daardoor weer in de stress. Maar ik zou gewoon graag uitlopen, én mijn PR op de 5 kilometer wat scherper stellen. Maar alleen al daardoor ben ik nu al lastig, denk ik nu al dat ik het niet kan. Ik voel het nu al aan mijn water: het zal nog een heel lastige week worden, zo tot zondag. Hopelijk gaat het na het startschot wat beter. Jullie duimen toch mee voor mij??

4 gedachten over “Zenuwen voor de ‘wedstrijd’

  1. Patrick Vansteenkiste

    Sandra, niet paniekeren. Je gaat dat gewoonweg fantastisch doen. Ik ben ervan overtuigd. Ik vind het alleen heel jammer dat ik je geen gezelschap zal kunnen houden (zoals ik van plan was). Helaas is mijn blessure nog bijlange niet zover dat ik zelfs nog maar aan lopen kan denken.
    Ik zal je echter in mijn gedachten steunen (maar die steun ga je absoluut niet nodig hebben hoor).
    En beloofd … vanaf ik terug kan lopen, ga ik de eerstvolgende loop met jou mee. Gezien ik ondertussen al meer dan drie maand NIETS meer gedaan (wat ook zijn invloed op de kilootjes heeft), vrees ik alleen dat jij mij er dan zult aflopen … maar ik hoop op je goede ingesteldheid om toch bij mij te blijven dan 😀 Aan de aankomst kun je mij er dan nog altijd af spurten …
    Nee, absoluut heel veel succes gewenst en vooral veel plezier in Mechelen (dit jaar voor mij de eerste keer dat ik er niet bij zal zijn, sinds ik loop (2012)). En … hou de zenuwen gewoon een beetje onder bedwang … toi toi toi.

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Vind ik zeker ook heel jammer Patrick, vooral dan omdat het met je blessure nog steeds iet beter gaat!
      Dankjewel voor je steun, en ik beloof jou dat ik met jou loop als je terug mag! Probeer wel die kilootjes onder controle te houden, ondanks het niet-lopen… want eraf is altijd lastiger dan erbij. Tot binnenkort, dikke merci!

      Like

Geef een reactie

