Gelukkiger?

Beetje bizar gesprek gisteren, op het werk. Een collega was jarig geweest, en had daarom allerlei lekkers mee. En met lekkers bedoel ik cakejes, snoepjes, koekjes. Hij had ook aan de lijnende collega gedacht, dus er waren ook havermoutkoekjes, appelen en druifjes! Helemaal geweldig dus!

Nu, op een moment kwam het gesprek toch op dat snoep, en dat je maar lekker moet eten waar je zin in hebt. Want het leven is te kort is om jezelf iets tekort te doen, en dat als je dan wat kilootjes teveel hebt, dat helemaal niet zo erg is, want dat je dan toch gelukkiger bent.

Food for thoughts dus. Want was ik gelukkiger toen ik zwaarder was? Was ik gelukkiger toen ik zomaar onnadenkend alles in mijn mond stopte? Was ik gelukkiger toen ik meer gefrituurde dingen at? Wat is gelukkiger met al dat vet aan mijn lijf? Was ik gelukkiger toen ik amper nog bewoog, behalve dan van mijn bed naar de zetel, van de zetel naar de auto, en van de auto naar mijn bureaustoel?

Neen, neen, neen, neen en nog eens neen. Ik was helemaal niet gelukkig, ik was diep ongelukkig! Ik heb echt heel diep gezeten, al heeft niemand daar ooit iets van gemerkt. Neen, ik ga niet vertellen hoe dat verder was. Dat is echt iets van mij. Iets waarvan ik weet dat het er zit, die donkerte. Iedereen heeft die wel vermoed ik, maar deze donkerte had toch echt te maken met mijn gewicht. Niks kunnen omdat je te zwaar bent, en te zwaar zijn om er effectief ook iets aan te kunnen doen. Cirkeltje. Een van de vele cirkeltjes waar ik in rondgedraaid heb.

Ik heb al een keer verteld wat voor mij de trigger was om op een gegeven moment toch iets aan mijn gewicht te willen doen. En wat de trigger was om te beginnen met sporten. En vooral dat tweede is een beetje mijn “redding” geweest. Ik haal zoveel energie uit dat bewegen, uit dat kunnen wat ik zoveel jaren niet gekund heb… daar zijn geen woorden voor!

En die energie, die maakt ook dat ik mij stukken gelukkiger voel dan enkele jaren terug. Op een schaal van 1 tot 10 is dat een verschil van 10. Ja, inderdaad, zoveel. Ik besefte het daarstraks nog, toen ik rondjes liep op de Finse piste. OK, het starten is nog altijd prut, want dat is blazen, zuchten, puffen en blazen. Maar eens de eerste 5 minuten door zijn, en ik mijn tweede adem gevonden heb, is het puur genieten. Genieten van het feit dat ik mezelf niet moet voortslepen, genieten van het feit dat ik dat gewoon kan, 5 kilometer lopen, genieten van het feit dat ik geniet.

En dat verschil in geluksgevoel, dat is met geen woorden te beschrijven! Dus ja… de eerste die mij nog eens probeert wijs te maken dat dikker gelukkiger is, die mag van het eens proberen, gelukkig zijn met een gewicht ver boven de 3 cijfers. Ik ben er niet trots op, dat ik ervaringsexperte ben wat dat betreft, maar ik ben wél verdomd trots dat ik erin geslaagd ben het tij te keren. Dat ik gelukkiger geworden ben. En dat het vanaf nu alleen nog maar beter kan gaan.
Ik maak mij trouwens geen illusies… ik ga niet gelukkiger zijn omdat ik binnen 23 kilo eindelijk ongeveer slank ga zijn… neen! Ik ga gelukkiger zijn omdat ik veel meer dingen kan! En reken maar dat ik nog wat dingen op mijn wenslijstje staan heb! Zoveel dingen nog te doen, zoveel dingen nog te ontdekken.

Harder, better, faster, stronger! (al is het maar een beetje! 😉 )

6 gedachten over “Gelukkiger?

  1. gezond5

    Je hebt zeker gelijk!Die weten echt niet wat ze zeggen!maar ja als je niet moet afslanken dan kan je het niet weten zeker!jij bent super bezig en dat is wat telt!

    Like

  2. Patrick Vansteenkiste

    Helemaal akkoord met je Sandra. Op het moment dat je al dat ‘lekkers’ in je mond stopt, voel je je gelukkig maar alle andere momenten ben je doodongelukkig: als je in de spiegel kijkt naar je eigen lichaam, als je dat al doet …, als je anderen ziet ronddartelen terwijl je zelf amper je kont uit de zetel kunt liften, zelfs als je op restaurant zit en je schuldig voelt omdat je mayonaise bij je frietjes eet, …
    Nee, je maakt je wijs dat je gelukkig bent maar diep (en niet zo heel diep) van binnen voel je je miserabel. Moest er een pil bestaan waarvan je op slag 20 kg kunt afvallen dan zouden al die ‘gelukkige mensen’ de eersten zijn om deze te gaan halen.
    Het is zoals je zelf zegt: het geluk zit hem niet in de kilo’s minder maar in de extra mogelijkheden en energie die je plots hebt.
    Als ik eraan terugdenk, dan begin ik al ongemakkelijk te worden. Nee, dat pad wil ik ook nooit meer opgaan.
    Doe zo voort. Het is een lange weg die we bewandelen en helaas komt er nooit geen einde aan want eens je op je wensgewicht bent, blijft het een gevecht om er te blijven maar het is een gevecht die het absoluut waard is.

    Like

  3. K.To

    Laat ze maar zeggen! Trouwens, suiker maakt niet gelukkig hoor, je krijgt er misschien even een lekkere rush van in het begin, maar daarna komt de dip en die maakt alles gewoon erger. Ik heb het geluk dat ik een superactief metabolisme heb en dat ik dus eigenlijk ongeveer kan eten wat ik wil. En toch probeer ik ook minder suiker te eten (al lukt dat niet altijd als je vlak boven een Delhaize werkt en je collega’s ware snoepers zijn). Gewoon omdat ik overal lees hoe slecht suiker eigenlijk is voor je lijf, je gezondheid én je mentale fitheid. Ik voel me nu eenmaal veel beter nadat ik het karakter heb gehad om een appel te eten ipv een rol Oreo’s, en dat heeft niks te maken met gewicht maar alles met wat suiker met je stofwisseling doet.

    Laat je dus zeker niet ontmoedigen, jij bent de slimste!

    PS: wou, 5km lopen, dat lukt me nooit… chapeau voor de conditie!

    Like

  4. pipsesippi

    Ik geloof je op je woord, zelfs de korte fietstocht elke dag van en naar het werk heeft bij mij een ongelooflijk effect. Suiker vermijd ik al jaren, puur gif. Maar die rol Oreo’s van de reactie hierboven… tja, ik lust geen appels.

    Like

Geef een reactie

