‘Mensen met obesitas kunnen niet goed vermageren’

Ongeveer 10 dagen terug las ik een artikel op Het Nieuwsblad. ’t Is te zeggen: ik zag de link op Facebook staan, klikte die aan, las de tekst, en was toen geïrriteerd. Zo geïrriteerd dat ik, voor de eerste keer, op een artikel op Facebook ging reageren. Een reactie die gelijk een hoop likes én een hoop andere reacties opleverden.
Sommige reacties ondersteunden mijn irritatie, maar er waren ook reacties die mijn reactie probeerden tegen te spreken. Dat mag. Uiteraard.
Maar het blijft toch wel wringen. Zo hard, dat ik besloot om er na 10 dagen toch nog eens zelf iets uitgebreider over te gaan schrijven. Dan geraak ik in ieder geval van de frustratie af.

Waar ging het nu over? Het ging erover dat mensen met obesitas maar een heel kleine kans hebben om ooit met succes te kunnen vermageren. In het groot, in de titel. Een titel die ik trouwens maar even ‘gepikt’ heb als titel voor mijn eigen bescheiden blogje hierzo. Het artikel was geschreven naar aanleiding van een Brits onderzoek. Het hele artikel kan je trouwens hier vinden. Het probleem met dergelijke titels is dat mensen ook echt gaan geloven dat er niets te doen is aan hun zwaarlijvigheid. Dat ze nu eenmaal dik zijn, dat ze dat niet kunnen veranderen, en dat ze bijgevolg maar vettige en ongezonde dingen zullen blijven eten.
Let wel, ik ontken niet dat obesitas een probleem is. Ik ontken ook niet dat het heel moeilijk is om uit het obese cirkeltje te ontsnappen, maar volgens mij kan het écht wel!
Sommige reacties op mijn reactie ondersteunden dat, anderen wilden nog weleens binnen 2 jaar met mij komen praten. Wel, ze zijn welkom. Want ik ben ervan overtuigd dat ik binnen 2 jaar een normaal gezond gewicht ga hebben. En dat ik dat gewicht ga kunnen houden.

Kijk, ik kom al van het etiketje ‘morbide obees’. Bijna dood dus. En volgens het artikel had ik maar 1 kans op 677 om slank te worden. Intussen is mijn kans al gestegen naar 1 op 124. Dus hoe harder ik werk, hoe meer ik afval, en hoe beter ik sport, hoe groter mijn kansen worden. Ik heb al heel hard gewerkt om te staan waar ik nu sta, maar ik sleur nog altijd wel wat kilo’s teveel mee. En ja, ik weet dat ik die kilo’s er zelf aan gegeten heb. Dus ik wil die er ook zelf weer afwerken. En dat doe ik ook. Ik beweeg genoeg, ik eet gezond (de spreekwoordelijke uitzondering niet te na gesproken), en ik voel mij super. Niet dat ik voordien problemen had: ik blijk 1 van die gelukkige personen te zijn die geen last had van al die overtollige kilo’s. Ik had geen last van mijn beenderen, en mijn bloed was ook in orde.

Vroeger, voor ik die beruchte klik gemaakt had, was ik er ook van overtuigd: ik hoefde maar naar een taartje te kijken, en ik was al een volledige kilo zwaarder. Nu? Nu eet ik gewoon dat taartje op. En neen, ik word daarvan niet zwaarder. Ik heb namelijk, op die goed 2 jaar dat ik nu ‘bezig’ ben, geleerd om te kiezen. Dus kies ik voor een taartje, dan eet ik zeker dezelfde dag geen frieten. Of andere vettigheid. Ik compenseer. En dat compenseren, dat doe ik met gezonde voeding. Ja, ik eet best veel fruit. En heel veel groenten. Ik heb me dan ook nog nooit zo gezond gevoeld als de laatste jaren. Aankomen van alleen al naar een taartje te kijken, dat bestaat dus niet. Het is net omdat je én dat taartje én nog een koekje én nog een hoop andere dingen naar binnen werkt, dat je aankomt. Maar dat horen dikke mensen niet graag. Want zij hebben heus niet zoveel gegeten! Uhu… tuurlijk niet! En ja, ik mag dat zeggen, want ik was ook zo.

In diezelfde optiek heb ik ook een pokkepesthekel aan al die volle dames die zichzelf gaan verheerlijken in pakembeet een bikini. Ja, natuurlijk mogen zij een bikini dragen, maar waar ik het heel moeilijk mee heb, is de verheerlijking van dat vol zijn, van dat dik zijn. En dat dan te moeten showen in bikini. Of in iets anders weinig verhullends. Het punt is trouwens niet dat mensen dit niet mooi mogen vinden. Want dat mag en dat kan. Het punt is gewoon dat dik zijn niet heerlijk is.
Integendeel. Ik kan zo 1-2-3, zonder al teveel na te denken, een 10-tal dingen opsommen waar je last van hebt als je te dik bent. En dan heb ik het alleen nog maar over het lichamelijke gedeelte. Het morele gedeelte is zo mogelijk nog zwaarder. Als er op een gegeven moment een vrouw – overigens zelf ook niet van de slankste – “dikke koe” naar je hoofd gooit op de parking van een supermarkt (true story, don’t ask), dan heeft dat een serieuze impact. 2 woorden, maar wél 2 woorden die maanden door mijn hoofd gegalmd hebben.

Ik voelde mij vroeger trouwens altijd aangevallen als mensen iets durfden te zeggen of schrijven over dikke mensen. Ik had altijd het gevoel dat ik die ‘anderen’ moest gaan verdedigen, net omdat ik ook zo was. Nu, nu heb ik meer iets van: neen, zij moeten niet verdedigd worden. Zij moeten geholpen worden!
En met dergelijke artikels – er verschijnen er dagelijks wel wat – zijn obese mensen niet geholpen. Integendeel. En dat wou ik maar even gezegd hebben. Bij deze.

7 gedachten over “‘Mensen met obesitas kunnen niet goed vermageren’

  1. pipsesippi

    De statisticus waadde door een rivier van gemiddeld 20 cm diep… en hij verzoop. Onderzoek is maar onderzoek, en ik mag dat zeggen, aangezien ik al menig onderzoek met mijn deskundige boodschap (al ging het dan niet over gewicht natuurlijk) heb verblijd. Morbide obees is iets anders dan “te dik”. Het klopt volledig dat morbide obesitas moet aangepakt worden, langs de andere kant wil ik ook die vrouwen met gewoon ronde vormen niet ontmoedigen om zeker wel trots te zijn op hun lijf! Poseer gerust in bikini dames, ik zou het niet doen, maar allez… ik zou dat ook niet doen als ik 10 kilo minder woog. Dat moet ieder maar voor zichzelf weten. Daar heb ik mij, voor mijn gevoel, helemaal niet mee te bemoeien. Vrijheid blijheid.
    Maar dat zo’n titel en zo’n flutartikel erin hakt dat kan ik geloven. In de komkommertijd zie je wel meer zulke dingen passeren. Gisteren las ik nog dat we binnen 15 jaar in een mini-ijstijd zullen zitten… Ik zal maar al sjaals beginnen te breien dan.
    Kern van je boodschap is volgens mij (sorry voor het plagiëren Barack): Yes you can! En dat kan ik beamen, willen, hard genoeg willen is de sleutel tot succes. Dat heb jij nu wel bewezen!

    Liked by 1 persoon

    1. Sandra Berichtauteur

      Het moge duidelijk zijn dat ik het niet heb over vrouwen met gewoon ronde vormen in bikini. Neen. Ik heb het over duidelijk obese dames die op tinternet een statement willen maken. En dat mag, maar zij verheerlijken tegelijkertijd dat obees zijn. En daar gruwel ik van!

      Like

      1. Isabel

        Hé, daar ging het gisterenmiddag aan tafel ook over, en ik zei net zowat hetzelfde! Ik zal nooit iemand veroordelen die in badpak met een paar (of zelfs veel) kilootjes te veel op het strand rondloopt, iedereen doet maar, zelf ben ik natuurlijk ook eerder van de hashtag curvy 😉 Maar ik stoor mij de laatste weken enorm aan al die bikini-foto’s van dames die niet zomaar een beetje voller zijn maar ronduit met overgewicht kampen. We lijken wel gebrainwasht te worden om dat normaal te vinden, de meeste van die dames komen dan ook uit de VS! “Trots op mijn rondingen” als je 120 kilo weegt… je mag je best OK in je vel voelen maar dat is gewoon geen gezond gewicht en hoeft helemaal niet gepromoot te worden (net zomin als size 0 en thigh gaps, overigens). Streven naar een gezond gewicht én kunnen genieten van lekkere dingen af en toe, zo hoort het inderdaad!

        Liked by 1 persoon

  2. Inge Keersmaekers

    Wel Sandra, ik heb ook dit artikel gelezen en me even druk gemaakt. Alleen kan ik het niet zo goed verwoorden als jij! Volgens mij heb je echt je roeping als journaliste gemist! Je hebt overschot van gelijk en je kan het ook nog eens duidelijk maken. Doe zo verder! Voor mij ben je een echte grote inspiratiebron: zowel in je bewegen/sporten/afvallen als in je inspirerende teksten! Dank je wel!

    Liked by 1 persoon

  3. K.To

    Wat mij vooral stoort aan dat artikel in dat er alleen maar gesproken wordt over de cijfers en niet over de achterliggende reden van die cijfers Mensen en kilo’s tellen kan je bezwaarlijk wetenschappelijk onderzoek noemen.
    Ik ben momenteel de laatste bladzijden van Moddy Bitches (van Judie Holland) aan het lezen. Over hoe een vrouwenlichaam met alle hormonen en stuff werkt. Daarin is ook een deel gewijd aan de wisselwerkingen in ons lichaam die zorgen voor vetophoping en alles wat daarbij komt kijken. Daarin lees je dat die vetcellen stoffen aanmaken die op hun beurt weer een kettingreactie in gang zetten om meer te eten. Dàt is een interessant gegeven. Daaruit kan je dus besluiten dat het best verdomd moeilijk is om (blijvend) af te vallen als je obees bent, maar ook dat hoe meer je (op karakter, “mind over body”) de kilo’s er af zweet, hoe minder vetcellen stoffen zullen produceren die je weer aanzetten tot eten. Eens je de vicieuze cirkel doorbreekt, kan het dus perfect (en van wat ik hier lees is dat waar jij nu mee bezig bent, you go girl!).
    Maar ik kan het me perfect voorstellen dat je pakken karakter moet hebben om de verleidingen in de wereld te weerstaan, want we worden om de oren geslagen met zoete en vette dingen en dat ziet er allemaal zo lekker uit. Mocht de voedingsindustrie niet zo’n aanslag plegen op onze gezondheid (hier en daar wordt de vergelijking gemaakt met de tabaksindustrie, omdat ze voedsel verslavend maken), dan zou het voor allle obese mensen een pak makkelijker zijn om de verleiding te weerstaan.

    Bon dat wat hier een lange reactie om maar te zeggen dat er biologisch wel een weerstand is voor afvallen, maar dat je mits de nodige volharding de natuurlijke respons van je lichaam kan overwinnen en wél afvallen. “Moddy Bitches” : echt eens lezen als je niet vies bent van oestrogenen, progesteron, testosteron, serotonine en meer van die kettingreactie-stofjes 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

