Geblesseerd

Het begon ergens enkele weken terug. Een beetje pijn in mijn heup. Rechts. Tijdens het lopen, na het lopen. Tot plots vorige week het geen pijntje meer was, maar serieus pijn, zo na het lopen.

Bon, gezien ik toch bij de dokter was vorige zaterdag voor een tetanusinjectie, vroeg ik hem gelijk wat die pijn kon zijn. Een lichte ontsteking aan de heup volgens hem, en wat ontstekingsremmers en een weekje rustig aan zouden dat moeten verhelpen. Met lichte tegenzin, dat rustig aan, maar goed, wat moet, moet. En ik heb dus écht waar een hele week niet gelopen. Wel gestapt, en ook meer gefietst. En spierversterkende oefeningen gedaan, en vooral een boel buikspieroefeningen. Maar niet gelopen.

Vandaag was ik er dan ook nogal op gebrand: eindelijk nog eens lopen, en eens zien hoe dat nu zit met die conditie. Mensen zeggen mij altijd dat op een week tijd de conditie niet achteruit gaat (doh! die kennen mij duidelijk nog niet goed! 😉 ), maar dat integendeel na een weekje rust het lopen weer beter gaat. Ik had andere ervaringen, en ik loop natuurlijk ook nog niet zolang, dus ach… ik zou het wel zien. Maar dat ik zou lopen… oooh yes!
In gedachten had ik al een mooie looproute uitgestippeld. Eentje die ik ook nog kon uitbreiden als het allemaal heel goed zou gaan. Je weet maar nooit hé! Ik was ook nogal gebrand op dat lopen. Eindelijk nog eens een keertje mijn hoofd helemaal leeglopen, letterlijk. Want fietsen, dat is ook wel leuk, maar geeft achteraf toch niet dezelfde voldoening als lopen. Oja, helemaal bezweet en leeg na 5 kilometer op zijn minst, daar ging ik voor.

De realiteit haalde mij echter al heel snel in. Na amper 1 kilometer deed mijn heup zoveel pijn, dat lopen voor de rest totaal uitgesloten was. Ik heb mezelf nog wat beziggehouden, dat wel. Buikspieroefeningen in het gras, dat kan natuurlijk ook. Idem voor de beenspieren. Maar toen mijn uurtje sporten om was, voelde ik mezelf niet echt leeg. Integendeel. Ik was teleurgesteld, gefrustreerd, en het huilen stond mij nader dan het lachen. Ik was weer zo teleurgesteld in mezelf, in dat lichaam.
Die 7 kilometer volgende week, die kan ik ook op mijn buik schrijven. Nu, buik genoeg wat dat betreft maar toch… hmpf. Mijn man zei dat ik het nog even moest aanzien, dat het volgende week misschien nog kan. Maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dat volgende week écht niet gaat lukken. Mijn heup doet nu nog meer pijn dan vorige week, dat gaat echt op een week niet weg zijn.
Het ergste van al vind ik nog dat ik nu écht niet meer zal kunnen lopen komende tijd. Dat ik besef dat die rust ook langer dan een week zal zijn. En dat ik daarna weer zal moeten herbeginnen. Al dat werk, al die trainingen… gewoon weg, voor niks.
Mijn sportieve zomerplannen zal ik daarmee ook moeten opbergen. In plaats van op te bouwen, zal het afbouwen zijn. Niet eens afbouwen, maar gewoon cold Turkey stoppen. Niks proberen eens een dagje meer te lopen, niks proberen interval te gaan doen.

Bah! En jank. En huil. Het is om te rotten. Net nu ik zo goed bezig was, een dikke streep door mijn rekening….
Het is wat het is zeker? *trekt pruillip*

8 gedachten over “Geblesseerd

  1. Veronique

    Ik begrijp hoe je voelt. Heb het al een paar keer voor gehad. Het is echt frustrerend om aan de kant te moeten toekijken. Ik wens je alle moed toe en hoop dat je vlug kan herstarten. Weliswaar rustig aan hé

    Like

  2. Marianne

    Sandra, heb het ook gehad. 1 remedie : rusten + traumeelpilletjes ! Vrij te verkrijgen bij de apotheker.

    het werkt echt 😉

    Vele “geefnietop” groetjes,
    m

    Like

  3. Marianne

    Zoooo jammer, begrijp je teleurstelling, ik kan/mag niet meer joggen door knieblessure en het steekt nog steeds (na 9 maanden). Ik duim voor jou voor spoedig herstel !

    Like

Geef een reactie

