Doe eens gezond, 5 dagen verder

En hoe gaat het nu intussen?

Wel, in alle eerlijkheid: het gaat goed! Echt! Blijkbaar was deze “fruitige uitdaging” wat ik nodig had om die beruchte “klik” weer te maken in mijn hoofd. Een “klik” die zegt , nee, die bijna roept: eet gezond!
En dat is precies wat ik de laatste dagen doe. Ik eet enkel gezonde dingen, en ik voel me er prima bij. Ik had dit eigenlijk niet verwacht. Neen. Ik had verwacht dat ik superveel honger zou hebben, dat ik zou snakken naar eten, dat ik quasi ongemerkt met mijn hand in een zak chips zou zitten om “tekorten” aan te vullen, dat ik zou dromen van grote repen chocolade waar ik niet zou aankon. Niet dat ik veel chocolade eet, maar heb jij al eens borden havermout zien vliegen?

Dus neen, niets van dit alles. Ik start mijn dag met fruit, fruit en nog eens fruit. Van zondag tot en met woensdag bestond ook mijn lunch uit fruit, maar vanaf gisteren heb ik besloten – uiteraard in goed overleg, dat we daar geen misverstanden over hebben – dat ik toch weer voor meer groenten ga. Ik eet namelijk heel erg graag groenten, én er is een saladbar op het werk.
Ik hoor mensen op het werk daar wel over klagen, dat het altijd meer van hetzelfde is. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee. Ik vul mijn bordje met sla, tomaat, wortelen, en alles wat er maar voorhanden is. Vandaag was dat witte en rode kool. Er liggen soms ook bietjes, komkommers, courgette… voor mij meer dan genoeg keuze. ik hoef ook niet persé elke dag wat anders te eten. Zou ik thuis een sla maken, er zou ook quasi elke dag hetzelfde inzitten. “Vroeger”, en vroeger dat is dan nog vorige week, zou ik er dan ook nog een schep bijgedaan hebben met wat er voorhanden was aan vlees, of er een extra schotel met bijvoorbeeld surimi bijgenomen hebben. Plus een stukje stokbrood. Nu niet. Nope. De focus is en blijft op fruit en groenten, en niet op wat anders.

Had ik honger in de namiddag? Totaal niet.
Heb ik dan in de namiddag niets meer gegeten? Jawel. Ongeveer 3 uurtjes na de lunch heb ik superlekkere, zoete aardbeien gegeten, zo rond een uur of 4. Perfect getimed om niet op de maag te liggen tegen dat mijn loopuurtje zich aandiende om 18u.
En hoe gaat dat dan met het lopen? Best ok. Mijn loopmaatje is nu 3 weken met vakantie, en zij tatert mij momenteel niet door de moeilijke (lees: bergop) stukken door. Dus ja… op ongeveer 1,2 kilometer gingen mijn kuiten protesteren, en dit keer was er niemand die dat protest overstemde; Even gestretcht tussendoor, en dan weer door. Ja hoor, ik heb mijn 5 kilometertjes totaal gelopen. In een persoonlijke besttijd dan nog, net onder de 40 minuten. Met een PR op de kilometer én op de mijl. Zijn het die paar kilootjes minder? Of is het de training en de regelmaat die stilaan opbrengt? Ik weet het niet, maar ik vond het wel helemaal geweldig!
Qua eten stond er na het lopen nog tonijn met tomaat en lente-ui op het menu. Want ik doe mezelf écht niets tekort!

En wat zegt dit nu op de weegschaal? Wel… ik sta er elke ochtend van te kijken. Tot hiertoe ben ik 4 kilo afgevallen op amper 5 dagen tijd. Onvoorstelbaar! Ik ben nog nooit in mijn leven zo snel zo veel afgevallen.
En ja, ik weet het. Snelle kilo’s, die komen er ook snel weer bij. Maar ik ben niet zinnens die er terug te laten bijkomen. Nope. Ik ga gewoon door met dat waar ik mee bezig ben. Het voelt niet ongezond aan, en ik spreek het met die vriend ook regelmatig door zodat we alle tekorten ook kunnen opvangen. Vandaag hadden we het over calcium. Waar halen we dat uit, gezien melk niet zo aangewezen leek in zijn boek? Noten, vijgen… dat gaan we dus moeten leren. Al doende.

Voor mij staat het eigenlijk al een beetje vast: zolang ik mij hier goed bij voel, ga ik er zeker mee door. Ja, zelfs als deze 2 weken om zijn. Ik heb energie, meer dan genoeg energie, en ik voel mij echt heel erg goed. Het leukste van al: gisterenavond vroeg iemand mij of ik afgevallen was, want dat was blijkbaar al te zien! Wooohowwwww!

Advertenties

8 gedachten over “Doe eens gezond, 5 dagen verder

  1. Marianne Vanden Eynde

    Je hebt me voor een deel aangestoken met je enthousiasme over dit “fruitdieet”, ik eet ook al de derde ochtend op rij enkel fruit tot de middag, heb vanmorgen al een sinaasappel op, en ben nu aan t genieten van een warm appeltje met kaneel. Fantastisch dat je al 4 kg kwijt bent op die 5dagen ! Wat ga jij stralen op de trouw van je broer in september ! Veel succes verder en een fijn weekend !

    Like

  2. pipsesippi

    Waw, spectaculair resultaat. Naar ’t schijnt begint Gwyneth Paltrow er morgen ook mee 🙂 Maar euh, als eigenaar van een gevoelig leidingstelsel moet ik dat vragen, geen effect op de stoelgang? (Kak typen in een reactie vond ik zo onbeleefd :-)))) )

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Aja, Gwyneth. Ik had een boodschap van haar op mijn gsm, maar ik heb nog niet teruggebeld. 😀
      Bon, en wat dat gevoelig leidingstelsel betreft… ik had er ook wat schrik voor, mezelf kennende. Maar nee… geen noemenswaardige neveneffecten, het blijft allemaal consistent! (doemme zeg, zo’n beleefd antwoord terug! 😉 😛 )

      Liked by 1 persoon

  3. anja

    amaai echt leuk om te lezen, wil dit ook wel eens proberen, nog een vraagje : bij de koude groentjes mag je daar iets van sausje bijnemen (yoghurtdressing ofzo) ?? en de bedoeling is groentjes met vlees te eten of met vis, geen aardappeln ??
    alvast bedankt voor de reactie
    grtj en nog veel succes

    Like

    1. Sandra Berichtauteur

      Ja hoor, bij de groentjes mag je inderdaad een yoghurtdressing of vinaigrette ofzo nemen. En ’s avonds is het of groentjes met vlees/vis, of pasta/aardappelen met groentjes. Niet én aardappelen én vlees/vis éen groenten.
      Ben benieuwd of het jou gaat bevallen… laat je het nog weten??

      Like

      1. anja

        oke merciekes mag er ook iets van tussendoortje of liever niet? ik ga dit echt proberen op de weekdagen maar in het weekend is het moeilijk omwille van uitnodigingen maar ik ga wel mijn best doen en hou je op de hoogte.
        bedankt

        Like

      2. Sandra Berichtauteur

        Ja hoor, je mag een tussendoortje. Fruit of groenten 🙂 Als je fruit neemt wel opletten dat, als je eerst wat anders gegeten hebt, je 2u gewacht hebt.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s