Eet eens meer fruit…

’t Is wat. Dat gevecht met mezelf, met mijn gewicht, met vanalles. Ik roep nu al maanden dat die laatste kilo’s er ook maar eens aan moeten geloven, maar de waarheid is dat ik maar wat zit aan te modderen. Ik kom niet bij, neen, maar ik val ook niet echt af. Waaraan dat precies ligt weet ik eigenlijk niet. Ik eet volgens mij best wel gezond en evenwichtig, snoep quasi niet (dat ene chocolaatje af en toe daar gelaten, en als ik zeg chocolaatje, dan is dat inderdaad 1 blokje van een reep), én ik sport ongeveer 3 keer per week.

Ik eet natuurlijk wel een stukje stokbrood bij mijn sla ’s middags, en dat glaasje wijn zo ’s avonds, dat drink ik ook wel. Niet alle dagen, en ik drink uiteraard ook geen 5 flessen per week leeg, maar toch… het zal er wel mee te maken hebben.
Of zou het te maken hebben met het niet meer tellen van Weight Watchers-punten? Met de “druk” die er niet meer is om wekelijks mijn gewicht in te geven in de app? Ik weet het niet.
Feit is wél dat ik al een paar weken terug die megamooie jurk kocht om aan te trekken op het trouwfeest van mijn broertje in september. Feit is ook dat die jurk te klein is, omdat mijn maat er niet meer was. Feit is dat ik ‘m toch kocht. Omdat ik hem zo mooi vind, en omdat ik vrees dat ik tegen september niets anders meer ga tegenkomen waar ik zo van overtuigd ga zijn als deze jurk.

Feit is ook dat ik op 7 mei al schreef dat ik er een lap op ging geven, dat de kilo’s eraf moesten. Feit is ook dat het praatjes bleken. Want er is geen gram meer afgegaan sinds die dag. En september kruipt stilletjesaan toch ook dichterbij.
Voor het lopen zou het natuurlijk ook beter zijn, wat minder gewicht meesleuren. Ik denk ook dat, mocht ik wat minder wegen, ik ook een beetje sneller zou kunnen lopen. Er zit nog rek op, op dat wat ik zou kunnen. Vermoed ik. En ik ben niet de enige die dat denkt. Gisteren, tijdens een etentje bij vrienden, ging het er ook weer over, over afvallen en lopen.
Niet over mij, maar over de man des huizes die al enkele kilo’s kwijt is omdat hij, nogal rigoureus, zijn eetpatroon veranderd heeft. Ik had het er met hem al eens over gehad, omdat het mij allemaal veel te strikt leek, dat het mij allemaal niet zo super gezond leek, en dat hij veel te snel aan het afvallen was, en of hij nog wel de ondergrens kende. Maar hij heeft alles onder controle – zegt hij – én hij is toch ook al van ’t straat. Of zijn madam daar hetzelfde over denkt, laat ik in het midden. Maar feit is dat hij natuurlijk wél afvalt, en dat dat eraan te zien is.

Dus ja, de theorie, en hoe doe je dat… en dan heb ik er mij op 1 of andere manier toch laten inbroebelen. Iets met “wedden dat” en “probeer het eens 2 weken en zeg dan wat je ervan vindt”. Waarvoor we nu precies gewed hebben is mij ook nog onduidelijk, maar feit is dat ik er dus aan begonnen ben, aan dat rigoureuze eetplan. We waren gisterenavond toch nog in de supermarkt, dus ik had geen excuus.

Maar wat houdt dat nu allemaal in? Ik heb genoteerd, tijdens het voorlezen van de theorie:
– ’s morgens fruit
– ’s middags fruit
– een yoghurtje tussendoor is toegestaan, evenals een tas oplossoep
– ’s avonds of groenten met vlees, of koolhydraten (pasta, aardappelen) met groenten.
– veel water
– en na het eten van groenten/vlees/koolhydraten, minstens 4u wachten vooraleer opnieuw fruit te eten.

Nu de praktijk.
Vanochtend fris gestart met roze pompelmoes. Ja, ik lust dat, ook zonder suiker. Daarna nog een sinaasappel gepeld (dat uitpersen was toch makkelijker eigenlijk), en ik kon ertegen.
Bij de lunch werd het dan een fruitslaatje van kiwi, mango, appel en banaan. Nu ja, slaatJE? Ik geef toe dat ik behoorlijk heb moeten ‘stoempen’ om het op te krijgen.
Voor vanavond is het nog even improviseren, maar het wordt waarschijnlijk kip met sla/tomaat/lente-ui. En 4u daarna mag ik dan een glas wijn hé! Aja, want dat is fruit! *slecht graptje*

Heb ik honger gehad tot hiertoe? Ja en neen. Vanochtend ging het allemaal wel… ik kon het best uithouden tot de fruitsla met de lunch om 13u, maar ja… vandaag is het ook zondag en ben ik niet om 6u opgestaan. Hoe dat gaat als ik morgen weer ga werken, dat moet ik natuurlijk nog afwachten.
Deze namiddag, zo rond 16u, kreeg ik wél de indruk dat ik honger kreeg. Een indruk of echt? Kan ik honger hebben? Wat is dat, honger? (ha, laat het ons eens over de filosofische boeg gooien! 😉 )
Maar met een oplossoepje ging dat gevoel weg. En met water. Heel veel water. Ongeveer 2 liter vandaag al, check. Het naar het toilet lopen, ook check!

Dat ik tussendoor ook nog even Zwitserse “Butter Zopf” in de oven geschoven heb (het moest dit weekend op), hielp natuurlijk niet echt. Wat een heerlijke bakgeur kwam er uit die oven! En die vol-au-vent die ook gemaakt moest… heel lastig, zo zonder proeven.
Maar het is gelukt! Het brood staat af te koelen, en de vol-au-vent is klaar.

Ga ik dit volhouden? Geen idee. Feit is dat die weddenschap eraan vast hangt – al zou ik eigenlijk dringend moeten te weten komen voor wat we nu eigenlijk gewed hebben – én dat ik te koppig ben om op te geven.
Ga ik ervan afvallen? Dat zullen we vanzelf wel merken. Of ook niet.

In ieder geval: ik ben gestart. 2 weken vanaf nu. Counting down! 😉

8 gedachten over “Eet eens meer fruit…

  1. pipsesippi

    Mag ik een tip geven, moi, niet meteen de dieetgoeroe, maar laat die oplossoep voor wat ze is. Veel te veel brol in één zakske. En zo kwam ik ook eens bij vrienden, die zagen er uitgemergeld uit, ze volgden het Cambridge-dieet… niet echt gezond denk ik. Afvallen dat wel, maar nu 2 jaar later zijn ze weer tonnetjerond. En misschien, heel misschien Sandra, moet je uiteindelijk eens toegeven aan het feit dat rond ook mooi is en dat je niet in die te kleine maat van kleedje moet passen. Je doet wat je moet en wat je kan, veel meer zou gewoonweg ongezond zijn. Hier spreekt de vrouw die al jaren koolhydraten negeert, 150 crunches per dag doet en er zich stilaan bij aan het neerleggen is dat een ronde lijn ook een lijn is. Weet je wat ik denk als ik zo’n barbie zie? I’ve got the brains, you’ve got the looks. En zo’n barbie, die ziet er binnen tien jaar niet meer uit, wij wel. Hey, wij hebben smaak, dat hebben die trienen niet. En wij zijn echt, wysiwyg xxxxx

    Liked by 1 persoon

    1. Sandra Berichtauteur

      Boh… Het gaat mij niet eens om dat maatje minder, ik weet dat ik nooit in een 38 ga passen. Het gaat mij er meer om dat het gewicht wat ik nu heb, totaal nog niet gezond is. Want vergis je niet, er is al een pak af, maar het blijft nog veel te hoog. En mijn buik, hoewel al voor de helft weg, zit nog steeds in de weg. Serieus. Ik doe het ook niet om aan 1 of ander modebeeld te voldoen (ik en mode, weet je wel 😉 ), maar gewoon omdat het beter zou zijn voor mijn lichaam, nog wat kilootjes minder. Ik heb allang geaccepteerd dat ik nooit smal zal zijn, maar ik kan niet accepteren dat ik omwille van mijn gewicht “beperkt” ben in mijn doen en laten. Vandaar.

      Like

      1. pipsesippi

        En ik weet, ik heb gemakkelijk praten, maar als je nu al eens niet meer beperkt zou doen in je doen en laten? (Wat een zin is me dat zeg?) Misschien zijn we goed zoals we zijn? Dat zijn we ook. Ik wil ook die kilo’s eraf dus ik snap je. Maar misschien is het makkelijker om achterover te leunen en er eens ferm mee te lachen? Kunnen we dat doen, al is het maar voor één avondje?

        Like

      2. Sandra Berichtauteur

        Hahaha… Ik wil gerust met jou nog eens een avondje achterover hangen en er ferm mee lachen… Maar laat ons dan wel afspreken dat we dit keer die laatste fles wijn dicht laten. 😉

        Like

  2. Pingback: Een nieuwe uitdaging | My thoughts are like butterflies

  3. Pingback: Proefondervindelijk | My thoughts are like butterflies

Geef een reactie

