Hardlopen, dé 5 kilometer!

Tadaaaaa! Mijn schema zat erop. Ik had het heel netjes afgewerkt, en kon dus 30 volle minuten aan 1 stuk lopen. Weliswaar aan een heel laag tempo, maar toch.. ik liep.

Met dat mijn verjaardag in zicht was, kreeg ik van mijn man een sporthorloge. Allez ja, ’t is te zeggen: ik ging mij nieuwe loopschoenen kopen, “en dat ik dan maar voor mijn verjaardag een sporthorloge moest meebrengen”. Geen gedoe dus met cadeautjes uitpakken en verrassingen, maar bon… ’t was wel ne schone cadeau.

Dus zo’n nieuw horloge, dat moet getest. Ik fier als een gieter ermee naar het bos, horloge testen. En mezelf. Want hoe ver liep ik nu op dat halfuur? Dat het niet al te ver was, dat wist ik al, maar hoe ver precies, dat niet. Dus na de opwarming *piep*, GPS op, en wij weg. Ik heb het net even opgezocht, dat toereke van 16 december. Gestapt tot boven, en daar beginnen lopen. Het mocht ook allemaal niet té moeilijk zijn natuurlijk. Dus boven een rondje gelopen, en daarna bergaf, tot aan de vijver. Een heel half uur. 3,18 kilometer. Viel dat even tegen! Zeker als je altijd maar hoort dat een halfuur een beetje de ‘norm’ is voor een 5-kilometer loopje.

Er was duidelijk nog heeeeeel veel werk aan de winkel, maar ik had weer een doel. Die 5 kilometer halen. Lopend. Aja. Er zat gewoon niets anders op. Stoppen was geen optie, ik had al veel te hard gewerkt om dit al te bereiken. Het kon toch alleen maar beter gaan vanaf nu.

De zaterdag erna ging ik ervoor. Wel niet van beneden, ah neen, dat was te zwaar. Starten deed ik nog altijd boven in het bos. Maar ik stak er een extra lusje in. Een lusje wat eerst naar beneden liep, om dan via het bruggetje over de ‘bloedgrotten’ terug naar boven te lopen. Jaja, de bloedgrotten, dat heet écht zo. En het is pas als je erover loopt, en de weg naar boven aanvangt, dat je weet dat dat niet zomaar is! Dat extra lusje, dat was dus zweten, en puffen, en hijgen. Waarna ik mezelf toch beloonde met een rondje van 400 meter vlak door de Franse tuin aldaar. En alsof dat nog niet genoeg was, ging ik na mijn stukje bergaf nog eens een stukje bergop, zodat ik mezelf kon belonen door over het bospad te lopen. Soms zit het in kleine dingen.

Dat bospad, dat vind ik een zaligheid. Het is bestrooid met boomschors, dus eigenlijk een Fins pad, en een soort van dreef tussen de bomen. Vorig jaar liep ik de helft van dat pad en moest dan uitgeput stoppen. Nu liep ik fluks (jaja 😉 ) dit pad uit, daarna verder via de vijver naar beneden, én ook nog verder de atletiekpiste rond. Tadaaaaaa! 4,51km op 40:55 minuten. Een snelheidsprijs zou ik er niet mee winnen, maar dit was een mooie overwinning op mezelf! Zomaar even los 10 minuten langer gelopen dan goed een week eerder, een absoluut record! Nog nooit in mijn leven had ik dit gedaan!

’s Avonds, bij een glas wijn met wat vrienden (die verjaardag moest nog gevierd worden, je wordt niet elk jaar 44 😉 ), werd beslist dat ik de week erna die 5 km maar moest doen. Want uitstellen had geen zin, en die 500 meter extra zou de zaak toch ook niet meer maken.
Goh, en ik ben heel blij te kunnen zeggen: zo gezegd, zo gedaan! Dus de week erna, op zaterdag, besloot ik dat het zover was. De benen zaten goed, het hoofd ook: ik ging dat kunnen! Gezien ik nog steeds als een berg opzag tegen bergop lopen (uhu), stapte ik als opwarming nog maar eens die 800 meter ongeveer naar boven. En toen was het voor echt. Ik besloot om elk lusje in de Franse tuin te lopen. Saai voor geoefende lopers, voor mij een hele uitdaging. Alles om toch maar aan de broodnodige meters te geraken om die 5 kilometer te halen.

En ja, ik haalde het! In 44:50 minuten liep ik de volle 5 kilometer. De ban was gebroken, ik kon dit! Vijf! V I J F! Wooohoowwwww!

5 gedachten over “Hardlopen, dé 5 kilometer!

  1. Inge Keersmaekers

    SUPER! Een hele dikke proficiat met dit fenomenale resultaat! Ik ben zo blij voor jou en eigenlijk héél jaloers op je kunnen!

    Like

Geef een reactie

