Hardlopen, het vervolg

Hoe ik begonnen was met sporten, en in welke conditie (geen 😉 ), daar heb ik het al over gehad. Dat ik dan ging sukkelen met een scheenbeenvliesontsteking, daar had ik het ook over. En de daaropvolgende sessies met de supercoach, die heb ik ook al verteld.

Maar ja, uiteindelijk was mijn doel nog altijd: hardlopen. Of joggen, rennen, lopen. Ik wou het kunnen, al had ik geen idee waarom ik dat nu precies wou. Ja, ik wou erbij horen, en het leek mij ook gewoon fijn: loopschoenen aantrekken en lopen, precies of het niks is.

Nu, in ieder geval: de halfuur-sessies met de coach gingen alsmaar beter. En dus ergens vorig jaar in april vond zij dat ik het nog eens moest proberen, dat lopen. Een klein stukje Finse piste. En dat lukte wonderwel. Het was al bij al een minuutje, maar wel een pijnloos minuutje.
Vanaf dat moment werden er kleine loopminuutjes in de wekelijkse sessies ingebouwd. Een stukje Finse piste, gevolgd door weer stappen. Lopen was blijkbaar ook gewoonte. Mijn spieren, botten en gewrichten zouden ook moeten wennen aan de loopbeweging. Dus er zat niets anders op: ik moest ook alleen gaan oefenen, alleen gaan trainen.
Ik dus weer naar mijn privé-terreintje helemaal bovenaan in het bos, het bovenste voetbalveld.

Opwarmen was geen probleem, dat deed ik wel graag. Wat gooien met armen en benen, wat planken en wat squats. Ja, dat was mijn ding wel. Alleen… ik kreeg mezelf nooit echt goed gestart met lopen. Want lopen, dat was afzien. Lopen, dat was mijn lichaam een beweging laten doen dat het niet graag deed. Lopen, dat was buiten adem zijn na amper een minuutje. Maar goed, ik had ervoor gekozen, ik wou het toch nog eens proberen. En ik begon met 1 lengte van het voetbalveld te lopen. En elke keer ik ging trainen, deed ik er een stukje bij. 1 lengte, 1 breedte. 1 lengte, 1 breedte, 1 lengte. Hooowwwww… puf en blaas! Ik deed er ook telkens de trappen bij, beetje interval-training erbovenop.
Op de duur kon ik het voetbalveld 1 keer helemaal rond. 6 minuten denk ik dat ik erover deed. 6 hele minuten over niet eens 400 meter. Maar hey, ik liep wel.

En zo liep ik op een dag weer dat obligate rondje, toen ik aan het einde van mijn rondje was en wou stoppen. Echter, op dat moment reed de onderhoudsdienst van de stad het veldje op, en stak de man in de traktor zijn duim omhoog naar mij. Oeps… ik kon dus nu toch niet stoppen? En ik liep dus maar door. Tegen dat hij met zijn traktor het veldje over was, was ik over halfweg met rondje 2. En dus liep ik rondje 2 ook maar uit!
Heeeeey… verrassing! Dit ging veel beter dan ik ooit verhoopt had! Ik liep 2 rondjes rond het voetbalveld!

Ik dat dus apetrots melden aan de coach. Waarop ik – wat had ik ook gedacht eigenlijk – de volgende keer een rondje rond de vijver mocht doen, “ten bewijze”. En ja, dat lukte! Misschien zou het zo toch nog wat worden met mij en dat lopen?

Ik trainde dus dapper door. 2 keer per week ’s middags alleen, op ‘mijn’ veldje, en 1 keer per week met de coach. Op de duur kon ik zo toch 12 hele minuten aan een stuk lopen. 1 keertjes zelfs 18 minuten, maar dat was toen ik al mijn moed samengeraapt had en mij buiten mijn veldje gewaagd had. Want ook dat was een uitdaging: mezelf buiten de veilige, afgeschermde en ver van iedereen omgeving begeven om te gaan lopen waar iedereen liep: gewoon, op de bospaden en -wegen in het bos! Maar dat is eigenlijk een beetje een ander verhaal.

Enfin.. gezien ik toch zo goed bezig was, bezorgde de coach mij een schema. Geen klassieke start-to-run, doch wel een trager schema. Een schema van 16 weken, dat opbouwde naar een half uur lopen. We waren augustus intussen. Ik telde het even uit: einde november zou ik dus een half uur aan 1 stuk moeten kunnen lopen. Allright!

4 gedachten over “Hardlopen, het vervolg

Geef een reactie

